Броколи за предпазване на ставите

Британски учени установиха, че съставка, която се намира в големи количества в полезния и вкусен зеленчук, забавя разрушаването на хрущяла на ставите, а от там и развитието на остеопороза.

Екип от университета в Източна Англия открил, че химическото вещество сулфорафан, което се съдържа предимно в броколите, а също и в брюкселското и обикновеното зеле, намалява увреждането на ставите и предпазва от артрит.

Броколи за предпазване на ставите

При експерименти с мишки, които били подложени на диета, богата на съставката, се оказало, че те страдат значително по-малко от увредени стави, което ги предпазва от остеоартроза.

Клетки на човешкия хрущял също били изложени на химическото вещество и било установено, че гените, отговорни за разрушаването му били изключени.

При трети експеримент учените наблюдавали защитния ефект върху хрущялната тъкан на крави, които получавали сулфорафан.

"Резултатите от това изследване са много обещаващи. Ние показахме, че това вещество дава добри резултати в трите лабораторни модела, които изпробвахме, в хрущялните клетки, хрущялната тъкан и мишките. Сега искаме да докажем, че то е полезно и за хората. Ще бъде много силно, ако успеем", заяви ръководителят на изследването Иън Кларк, професор по мускулоскелетна биология в университета на Източна Англия.

Смята се, че броят на хората, страдащи от артрит, почти ще се удвои в следващите 20 години.

Британските изследователи открили, че над 75% от мишките, подложени на богата на сулфорафан диета, показали намаляване на увреждането на хрущяла в сравнение с мишките от контролната група.

Сега учените ще извършат ограничени експерименти върху хора с остеопороза на коляното, които трябва да се подложат на операция, за да видят дали приемането на броколи се отразява добре на здравето на ставите им.

Предишни изследвания свързваха сулфорафанът с предпазването от рак на гърдата. Те установиха, че веществото атакува клетките, които засилват растежа на туморите, предотвратявайки развитието на рака или разпространението му, след като бъде открит.

Източник: БГНЕС