Да бъдеш уважаван и ценен в собствения екип

Гергана Коджабашийска

Да бъдеш уважаван и ценен в собствения екипРаботата в екип изисква от всеки човек да бъде внимателен и да умее да лавира сред разнообразието от характери, което предполага службата в голямо предприятие. Сблъсъкът на интереси, борбата за надмощие и издигане в кариерата, могат да превърнат работното ви място в свърталище на „оси”. Много трудно и почти невъзможно за всеки ръководител е да премахне конфликтите между собствените служители, особено когато става дума за работа в екип от над 7-8 човека. Често заради това се налага всеки да се справи по индивидуален начин с обстановката в офиса.

Като служител надали сте пропуснали възможността да се срещнете в работата си с различни видове хора, много от които не са ви по сърце. Едни от тях се усмихват, докато зад гърба ви кроят планове как да ви отстранят от работа, други пък са открито враждебни и не се поколебават да се карат с всеки от екипа, стига това да не е шефа ви... И докато днес колежката се кара с друга колежка, утре ги виждате как отиват на обяд заедно... И някак си недоумявате как е възможно това и какво трябва да е поведението ви занапред.

Трябва да знаете, че в такива екипи винаги става въпрос само и единствено за защитаването на собствените интереси. Така съюзът с доскорошния съперник е от съществено значение понякога, особено, когато тези две особи се съюзяват, за да отстранят трета личност. Конфликтите са междуличностни и винаги крият в основата си стремеж към по-високо заплащане и естествено издигане в службата.

Независимо дали сред колегите ви има двуличници или пък сприхави особи, винаги на линия, когато става въпрос за конфликт и раздаване на справедливост, ако анализирате няколко такива ситуации ще видите, че успешните хора в такива екипи умеят следните трикове:

1. Когато някой се опитва да ги въвлече в неудобна за тях тема, те лесно сменят темата на разговор толкова неусетно, че отсрещната страна дори не усеща как разговорът е преминал в друга насока. Разполагат с богат арсенал от интересни случки или събития, които умеят да разказват по неповторим начин. /Умели оратори/

2. Повечето хора, задържали се на едно работно място, често си намират работа извън стаята, когато сметнат, че разговорите в офиса тръгват в неподходяща насока. /Съобразителни/

Да бъдеш уважаван и ценен в собствения екип3. Обикновено са много заети, когато се обсъждат отсъстващите колеги. /Ако надникнете в монитора на компютъра им най-вероятно ще видите как четат задълбочено всичко друго, но не и нещо, свързано с работата в офиса/. /Отлични актьори/

4. Когато са предизвикани директно да говорят по неудобна тема, простичко и с благ тон заявяват, че не желаят да обсъждат подобни неща. /Дипломати/

И все пак какви видове колеги има и какво би било успешното решение за нормализирането на взаимоотношенията ви с тях:

Конфликтна личност, която може да говори учтиво само и единствено с ръководителя на отдела. Единственото ви решение в този случай е да напреднете достатъчно много в кариерата си, за да може да бъдете една идея над този човек. Дотогава просто избягвайте каквито и да било разговори с него. Обикновено конфликтните хора имат дългогодишни проблеми в личния си живот и чрез постоянните участия в конфликти изливат насъбралата се у тях отрицателна енергия. Много често сами се стремят към пораждането на конфликтни ситуации.

Двуличната особа. Нямате друго решение, освен да бъдете много внимателни в това, което казвате, когато наоколо се намира тази личност. Не се знае кога може да използва казаното от вас по неподходящ начин и пред неподходящите хора. Често такива хора притежават невероятната способност да изкарат себе си невинни, а всички останали виновни за създалата се ситуация.

Следващите два типа колеги са от тези, които бихте мечтали да имате за членове на екипа си.

Да бъдеш уважаван и ценен в собствения екипВеселякът – този тип колега или колежка е вечно усмихнат, винаги готов да се шегува, дори, когато ситуацията в офиса е напечена. Работата с такъв човек обикновено се превръща в непрестанно забавление, а напрегнатите ситуации се преодоляват лесно.

Човек за всичко – дори, когато се нуждаете от нещо, което не очаквате да намерите в офиса /като игла и конец, тирбушон или друго/, този човек е първият, при който ще отидете, за да попитате дали ще може да ви помогне. Винаги помага, когато има възможност затова, шкафчето му е като вълшебна кутийка, от която винаги изниква това, което ви трябва, ще е насреща и когато срещате трудности в работата особено, когато сте новопостъпил служител в предприятието.

Много рядко срещано явление е съществуването на задружен екип, работата в който се превръща не в задължение, а в удоволствие. Ако имате щастието да попаднете на такова място, откритото и дружелюбно държание е единственото качество, което трябва да притежавате, за да бъдете уважаван и ценен в този екип.

Да бъдеш уважаван и ценен в собствения екип