Превъзпитанието на възпитаните
Емил Арабаджиев
Нужно ли ни е превъзпитание? Не сте очаквали такъв въпрос от човек, който се занимава с мода, защото се счита, че модата е една мъглява и лежерна материя, която няма много общо с възпитанието и превъзпитанието.
Истината е, че ни е нужно и то точно в областта на модата. За разлика от други сфери обаче, тук на превъзпитание се поддават само възпитаните. Другото е все едно наливаш в бъчва без дъно.
Но дори те, възпитаните, са част от онова поколение на объркана България, изгубила цели 40 години развитие. Сега нещата се случват в ускорен порядък и ние, щем не щем, сме в ерата на обучението. За да си в крак с тази доста едра крачка, трябва да попиваш информация като гъба. Но, за разлика от гъбата, да го правиш избирателно. Медиите, площадите и кафенетата гъмжат от информация. Историите за Кайли Миноуг и Преслава се роят като досадни мухи по реповете. От всяко ъгълче наднича някой, който е готов да ти даде съвет, как да се облечеш, какво да ядеш и къде да отидеш. Може би половината от успеха е в това, да различиш плявата от важната информация, дадена от професионалиста. По какво да познаем професионалиста – по съвсем очевидни белези – той е част от бранша и е с опит и квалификация.
Често като тийнейджъри си мислехме, че родителите ни нищо не разбират от живота. Много хора си остават на етапа на пубертета с мисълта, че знаят всичко, а трупането на знания е излишно натоварване. Наистина, днес трупането на знания може да няма същата стойност като в миналото, но селектирането на необходимата, вярна и важна информация е добър старт във всяка област. Не „ученето”, а „информирането” е днешното развитие и възпитание. Професионалните коментари са за тези, които искат да се развиват. Останалите няма да имат нужда от тапи в ушите, защото инфото тече основно в интернет.
Защо са нeобходими коментари в областта на модата? Ако погледнем от лежерната страна – защото това е тема, която повдига настроението на всички. Трендовете в модата вълнуват повече хора, отколкото се интересуват от фискалната политика.
Ако погледнем от социалната – защото представите за класа у нас са силно объркани, прослойките са мъгляви и пъзелът сега се реди. Модата също играе роля в наместването на тази неясна социална картина, в която Zara и Benetton се коментират като луксозни брандове, а мениджъри с петцифрени заплати пазаруват в евтините магазини и аутлетите. Може би тук е мястото на професионалното мнение, което ще помогне на този, който трябва да е лидер и да диктува общественото мнение, да еволюира и да промени лайфстайла си от студенстките години. Или да го запази и в България, ако е учил или работил на престижно място навън. Защото как се запазва имидж в аутлета и супермаркета, дори вън да те чака мерцедес седмица?
Често ролята на „възпитател” играе същество от друг пол с добри маниери. Но още по-често човекът от другия пол не намира за секси да коригира плебейския лайфстайл на своя избранник.
Как да влезеш и останеш в Клуба е основният обект на възпитанието в областта на модата. В кой клуб, избираш сам. Дали в този на хората, които поддържат стандарт във всичките му посоки – жилище, храна, гардероб, почивки, образование. Или в другия – на хората, които са решили, че това не е за тях и ще опитат в другия живот.
Благодарно занимание ли е „просветителството”. Както знаем, няма ненаказано добро. Но оставаме като оптимиста от вица, който всъщност бил песимист на хапчета.
Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com
17.10.2010 08:41 - Айде нема нужда
Нужно ли ни е превъзпитание? Нужно е-всички учителки превъзпитани в жълт сатен и сини сатенени шалвари Статия подходяща за парвенюта Уорън Бъфет продъжавава да живее 40 години след забогатяването си -което сигурно за чичата Денил е синоним на успех- в старата си къща и предполагам пазарува в същия близък супермаркет и предполагам не е тръгнал да сменя „лайфстайла“ на жена си нито е сменил самата нея за някоя с претенции че „пазари“ от „Витошка“ и която е всекидневно ондулирана за радост на мъжа си че може да я изкара на мегдана и всички да му завидят какво парче шиба въпрос на Стил Денил - въплъщение на кича Кич-Безвкусица; изделия или стил без естетически достойнства. с трън да завъртиш нема кво свестно да закачиш освен може би нещо за крави провансалски „възпитаващи се“ от подобни сайтове и от чичовци Денил с претенции че „поддържат стандарт“ ха ха типичен парвенюшки изказ
18.10.2010 14:35 - Възпитан
Странна статия. Започва с дълго и не на място оправдание, че си позволяват да дават съвети. Гузни ли са или не се чувстват уверени? И защо съветите трябва да се дават от човек на бащина възраст? Грешна е посоката да възпитаваш единствено с отрицателни примери. Да имаше поне един положителен. Защо толкова им бодат очите аутлетите? Доколкото знам и Денил имат такива. И в заключение - не приемам снобските и парвенюшки догми за начина на обличане като възпитание. Считам за ярко глупаво да носиш определени дрехи само защото са модерни или защото някой бил облечен по този начин. Пример - жените с панталони с провиснало дупе - боже, изглеждат като наакани или в най-добрия случай с памперс. Благодаря! Мен са ме възпитавали в пропорции, хармония и други "плебейски", простички неща в дизайна. Смешно е как възпълни чичковци, минали през магазините на Денил /и не само/, където очевидно са ги възпитали се появяват с къси и вталени сака и градят дразнещо комичен имидж. Това ли беше възпитаната дума?! И да не забравя - може да си смешен, но нали на етикета стои марка от "Супербранд", /нищо, че фирмата е платила, за да се нарича така марката й/ - вече си част от клуба. От клуба на възпитаните сноби и парвенюта, които като в "Новите дрехи на царя" се надпреварват да си правят вятър едни на други. Не, благодаря! Ще остана невъзпитан...
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви