Даутцен КрусСписание Перфекта
Професионалният избор за вашата красота

В новия брой:

Специално интервю с Даутцен Крус

Защитната козметика – бариера срещу агресивните влияния
Съвременни митове за поддържане на красотата
Грижа за непокорните къдрици
Фитотерапията в дерматологията и козметиката
Стволовите клетки
Екзотична програма за красиво тяло
Проблеми с жлъчката
Как да бъдем в ритъм с партньора си?
Защо мъжете лъжат?
Шефът в настъпление


Шефът в настъпление

Ако обичате работата си, няма смисъл да приемате гнева на шефа си много присърце. Претенциите му са не лично към вас, а към вашата работа. Как да се справите с чуждия гняв и да не изпаднете в лудост или тъга?

Ако човек е здрав физически и няма проблеми в професионален план, обикновено може да се справя с негативните емоции. Но ако шефът има язва или гастрит, ако скоро е отказал цигарите и алкохола, реакциите му на грешките и пропуските на подчинените могат да бъдат и непредсказуеми. Изразяването на гнева зависи също от културата на човека, от неговото възпитание, от особеностите на професионалната среда. И разбира се, от характера.

Професор

Притежава огромни знания по предмета, с който се занимава, и изисква същото от сътрудниците си. Уважава неравнодушните и обича да споделя познанията си. Но ако провалите работата, той го приема като лично оскърбление.

Правила на държание

Дори когато са ви извикали, почукайте на вратата и поискайте разрешение да влезете. Вземете бележник и химикалка и записвайте претенциите на шефа си. Ако възмутено ви попита “Защо го правите?”, кажете, че не искате да изпуснете нищо от това, което ще бъде казано. Когато човек разбира, че думите му се фиксират, той започва да се контролира и нажежаването на гнева намалява.

Когато началникът е компетентен, най-добре е веднага да се признаете за виновен. Безполезно е да се опитвате да се измъкнете. Каквито и претенции да предявява към вас шефът ви, каквито и заплетени въпроси да ви задава, повтаряйте със сериозен, спокоен тон: “Възможно е и да не съм прав!”. Обикновено след четвъртото-петото повторение енергията на нападащия се изчерпва. Дайте му да разбере, че сте готови да поработите над грешките си. И ако имате интерес към израстване в кариерата, го направете!

Холерик

Притежава огромна енергия и силни лидерски качества. Точно такива хора най-често стават началници. Ако шефът ви не е в настроение, постарайте се да не попадате пред очите му. Той може да излее гнева на когото си поиска. Често потърпевши са нещастните секретарки, които след това плачат и пият дежурния валериан.

Правила на държание

Не пречете на човека да си вика! Опитните хора обикновено съветват – “Не обръщай внимание!”. Но как да стане това? Опитайте се да погледнете ситуацията от позицията на муха, пълзяща по тавана. Или като учен, който готви дисертация за външните признаци на гнева. Забележете как се променя лицето на наблюдавания обект, неговите движения, глас. Безполезно е да встъпвате в диалог. По-скоро, като се навика, той ще ви каже: “Това е всичко! Сега вървете!”.

Аристократ
За нищо на света няма да се унизи да крещи! Той съществува в някакъв неведом свят, където хората се возят на кабриолети и живеят в дворци. Винаги е в скъп, прекрасно стоящ му костюм, в кабинета му обстановката е шикозна. Той е високомерен, надменен и даже ако има не повече от десетина подчинени сътрудници, едва ли ги познава по лице и име.

Правила на държание

Главното е да понижите патоса на ситуацията. Затова си представете, че мъчителят в този момент е облечен не във фирмен костюм за три хиляди долара, а в памуклийка, с която дядо му от село копае в зеленчуковата си градина. Или в домашни гащета на маргаритки. И ето – облеченият в тези одежди шеф мята “мълнии” с очите си и дори не подозира колко е смешен!
Не се упражнявайте напразно в красноречие, опитвайки се да удържите връх над шефа си. Той едва ли е настроен да ви слуша. Докато излива артистичната си жлъч, постарайте се да разберете, имате ли намерение да работите по-нататък под началството на такъв сноб, и ако да – опитайте се да разберете какво очаква той от вас!

Злопаметен
Той е крайно подозрителен, навсякъде му се привиждат клопки и засади. С него трябва през цялото време да контролирате думите си, иначе той може да разбере нещо по своему и да затаи зло. Такива хора помнят лошото, даже ако ситуацията е била разрешена благоприятно. Всякаква грешка се разглежда в детайли и се възприема много сериозно.

Правила на държание
Тактиката на поведение е подобна на тази при общуването с професора. Само че вместо “Възможно е и да не съм прав”, трябва да повтаряте “Да, възможно е и да сте прав”. Съгласявайте се с тази част от критиката, която изглежда повече или по-малко разумна, и игнорирайте обидните думи и острите реплики. Обикновено това обърква – шефът ви е разчитал да ви уязви. Усещайки, че гневът му няма да ви достигне и да предизвика очакваните чувства, той скоро ще се укроти.

Нерешителен
Ще се докопва до най-малките подробности, ще проверява всяка запетая. Никога нищо не решава веднага, винаги трябва да помисли, да се посъветва. Свършената работа може дълго да лежи на бюрото му, той сто пъти ще претегля “за” и “против”, ще проверява и ще препроверява.

Правила на държание
Запасете се с търпение и с някои начини да поразкрасите скуката. Става така: стегнете някоя мускулна група за няколко секунди, след това отпуснете. Например, задните си части (това е мястото, за което най-често се сещаме по време на продължителните шефски тиради). Направете две или три бавни вдишвания, на издишване си кажете “Успокой се, отпусни се!”. Защо трябва да бъдете пред него в състояние на релаксация?! Ако вие просто мълчите, а отвътре всичко клокочи, това лесно ще се разбере и още повече ще разпали гнева на опонента ви. А ако отвътре е пълно затишие, шефът скоро ще се умори от нравоученията си.

Девет забранени подхода
Провалът е сигурен в следните ситуации:

  • Да се защитавате: “Вие просто не сте ме разбрали правилно!”
  • Да оправдавате думите и постъпките си: “Причината, поради която казах това…”
  • Да се извинявате: “Извинявайте, аз не трябваше…”
  • Да се разкайвате: “Напразно предприех това…”
  • Да нападате: “Но съгласете се, вие също не сте прав…”
  • Да задавате въпроси, започващи с “но”: “Но защо в такъв случай…”
  • Да давате съвети: “Ако ми платите добре, аз бих…”
  • Да проявявате снизходителност: “Струват ли си толкова вълнения за дреболии?”
  • Да давате друго тълкувание: “Всъщност, вие се сърдите, защото…”

материала подготви
Радмила Попова