Жената като обект на медийна манипулация

Борислава Борисова

Има 3 милиарда жени, които не изглеждат като супермодели и само осем милиона, които изглеждат.

Мерилин Монро носеше размер 40 (или L).

Ако Барби беше истинска жена, то тя трябваше да ходи на четири крака, поради пропорциите си.

Една на всеки четири жени на възраст 19-25 години има проблеми с храненето.

Психологическо изследване, проведено през 1995 г. установи, че три минутно разглеждане на модно списание кара 70% от жените да се чувстват депресирани, виновни и засрамени.

Моделите преди двадесет години тежаха само 8% по-малко от средната жена.

Днес те тежат 23% по-малко.

Тези и много други са доказани факти от нашата действителност. Снимките на женски тела са навсякъде. Жените и техните форми продават всичко – от коли до храни. Популярни филмови и телевизионни актриси стават все по-млади, по-високи и по-слаби. Модните списания ни учат, че ако свалим последните 10 килограма ще имаме всичко – перфектен брак, деца и кариера.

И все пак - истински ли са красавиците, които виждаме редовно да ни се усмихват с невероятно белите си зъби от билбордовете, кориците на списания и рекламите по телевизията?

Всеки (надяваме се) знае, че снимките от кориците на списанията са ретуширани. Това е един безкраен процес на обработка, с цел да се направи модела перфектен и приятен за окото. От кожата, очите, устните, косата – се стига до формите на тялото, краката, гърдите и накрая дори и дрехите. Крайният резултат – една съвършена, красива и пропорционална жена, която обаче не съществува. Да, така е – не съществуват толкова съвършени жени. Това, че го знаем за съжаление не означава, че сме имунизирани срещу ужасното чувство за ненавист към нас самите, отвращение и комплекси, появяващи се след като видим подобни снимки. Дори когато прочетем заглавия като „Произволна известна личност се снима без грим за корицата на списание XXXX”, ние не се замисляме, че всъщност известната личност може да е била без грим на самата фотосесия, но часовете ретуш и пост-обработка, отделени на снимката след това, правят липсата на грим незначителен факт – съвършената кожа и блестящите очи са резултат на друг по-сигурен метод, а именно обработката.

 Жената като обект на медийна манипулация  Жената като обект на медийна манипулация

 Жената като обект на медийна манипулация  Жената като обект на медийна манипулация

 Жената като обект на медийна манипулация  Жената като обект на медийна манипулация

Всичко това, малко или много се отразява на начина на мислене на жените и положението им в обществото. Рекламите, брошурите и всичко останало около нас ни натяква, че трябва да изглеждаме съвършени дори не само на външен вид, а и като домакини, в спалнята и пред обществото.

Медийните манипулации чрез изображенията са сериозен и все още неразрешен проблем. В най-добрият случай те ви насочват в избора на козметични продукти, а в най-лошият – насърчават изграждането на опасни, социални стереотипи. Да вземем за пример последните рекламни снимки на Бионсе за небезизвестен козметичен гигант – на тях певицата от афро-американски произход бе показана с червеникаво-руса, права коса, а нейния тен беше подозрително блед. Козметичните компании отричат това да е грешен начин за реклама, но последиците от подобен тип снимки със сигурност повлияват на самооценката и самочувствието на обикновените жени.

Всъщност терминът "ретуш" в такива случаи не е правилен. Това си е чисто създаване на изцяло ново изображение, жената на билборда много трудно може да бъде оприличена на жената, стояща пред камерата. Поради тези и други проблеми, през последните години в САЩ се заговори за забрана на ретушираните изображения. Инициативата е насочена или към криминализирането им или поне към принуждаването на козметичните гиганти да упоменават изрично под всяка снимка, че изображението е минало през процес на обработка и не съответства на действителността.

В началото на тази година най-четеното немско списание за жени Бригите също започна нова кампания „Не на манекенките” и ги замести с обикновени жени. С това списанието отговаря на изискванията на една нова ера в модния свят и разбиранията за това, кое е красиво и кое – не. На неговите страници започнаха да се появяват снимки на читателки и напълно обикновени жени. Това за съжаление е само малък остров, в морето от нереални снимки на болезнено-слаби манекенки и фотомодели.

Контролът над публикуваните изображения е планирано да бъде постигнат с налагането на критерии, на които една снимка трябва да отговаря. Това разбира се е нож с две остриета – ако по закон не е разрешено да се ретушират снимки, как след това ще обработят снимките от сватбата ни, дипломирането и т.н? Никой не иска да изглежда грозно на подобни снимки, само защото точно тогава са му се появили няколко пъпчици, но не са били премахнати с обработка.

Нито забрана за публикуване на обработвани снимки е добра, нито пък влиянието им върху обществото, в частност върху жените е положително.

За това всички трябва да са осведомени за истинността на снимките, които ги заобикалят ежедневно.

Мили дами, не забравяйте, че сте красиви, всяка по собствен начин и започнете да гледате на снимките от рекламите като на красиви картини – те са приятни за окото, но не са истински. Вместо да се притеснявате от няколкото излишни килограма и несъвършенства по кожата, започнете да живеете здравословно, усмихвайте се повече и винаги вървете с гордо вдигната глава!

Повече за ретуша и компютърната магия, можете да прочетере във Fashion Lifestyle Magazine