Етикетът на продавача

Емил Арабаджиев

- Добър ден!

- Добър ден.

- Добър ден...

Поздравът е еднакъв, но начинът, по който е казан, може да ви накара дълго да останете в магазина или веднага да си тръгнете.

Да, има такава професия – продавач. Нещо повече – това не е професия за всеки и талантите в нея се срещат точно толкова рядко, колкото и в другите области. Съчетава разнопосочни умения и качества – психология, актьорско майсторство, търговски нюх, балансиран темперамент. Ключова е за успеха на марката.

Етикетът на продавача

Продавачът минава дълъг курс по етикет. Този вид обучение е особено дефицитно и ценно, защото не се предлага наготово в училища и универститети. Трябва сам да си го вземеш - в магазина, от по-опитните продавачи, от мениджъра, от клиентите, от стандартите на бранда. Отнема години да усвоиш занаята на ниво.

Какво повелява етикетът на продавача? Ето кратка извадка от кодекса на Академия Денил:

Правило първо - бъди полезен на клиента.

Правило второ – не досаждай, но и не се скатавай в ъгъла.

Бъди по-информиран от клиента, но не го демонстрирай.

Проявявай разбиране и търпение към лошите дни и характерите на клиентите.

Бъди позитивен, каквото и да се случва.

Спазвай дистанция, но без студенина.

Бъди почтителен и уважителен, но не за сметка на собственото си достойнство.

Бъди честен с клиента и той ще се върне при теб.

Забрави думите "нямаме" и "не знам".

Ако усетиш, че магазинът може и без теб, по-добре подай оставка. Това не е твоята професия.

Ако клиентите знаят името ти и с влизането питат за теб – значи целта на Академия Денил е изпълнена.

Етикетът на продавача Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com