Пазарувате ли онлайн? Нови проучвания сочат, че 40 процента от електронната търговия са импулсивни покупки
В ерата, в която изработката на онлайн магазин вече е по-лесна от всякога, а телефонът ни се е превърнал в преносим търговски център, пазаруването не е просто необходимост – то е изкушение, което дебне зад всеки скрол. Социалните мрежи, реклами, бляскави оферти и „само днес“ отстъпки ни карат да купуваме неща, от които често нямаме нужда, но които изглеждат неустоимо... поне за миг. Импулсивното пазаруване се е превърнало в културен феномен – особено сред младите потребители, които са само на няколко клика от това да похарчат част от бюджета си в TikTok Shop или Temu. Какви са причините зад това поведение, как влияе на финансите и може ли да се овладее? В следващите редове ще надникнем в света на импулсивните покупки – свят, където емоциите диктуват съдържанието на кошницата. Идеята за импулсивното пазаруване съществува още от зората на масовото потребление в Съединените щати.
По данни на AP News, към 2024 г. потребителските разходи съставляват цели 70% от американската икономика. Националната федерация за търговия на дребно прогнозира, че през 2025 г. продажбите в сектора ще нараснат с между 2.7% и 3.7% спрямо предходната година и ще достигнат между 5.42 и 5.48 трилиона долара. В същото време, близо 40% от всички онлайн разходи в САЩ се дължат именно на импулсивни покупки. Това показва колко тясно свързано е това поведение с цялостното икономическо състояние на страната, особено в контекста на електронната търговия, която е неизменна част от бизнеса в Америка.
Импулсивното пазаруване представлява спонтанна покупка на нещо, от което реално нямаме нужда, но сме подтикнати от емоции – било то стрес, тревожност или нужда от разсейване. Често в такива моменти човек харчи далеч повече, отколкото е планирал, а в по-сериозни случаи това поведение може да доведе дори до финансови затруднения.
Според доклад на NerdWallet за спестяванията през 2025 г., изготвен онлайн от агенцията The Harris Poll, повече от един на всеки петима американци – около 22% – са направили импулсивни покупки, които сериозно са се отразили на личните им финанси. В проучването са участвали над две хиляди души, които са споделили за какво спестяват пари.
В свят, където социалните мрежи продължават да се разрастват, никога не е било по-лесно мобилният Ви телефон да се превърне в личен виртуален мол. Пример за това е TikTok – платформа, ориентирана предимно към съдържание, но все по-често и към пазаруване. Ако разгледате специалната секция за пазаруване в TikTok, ще забележите безброй продукти – от мини микрофони до зарядни устройства за телефони. Почти всички от тях обаче не са оригинални марки, а артикули, продавани от създатели на съдържание, участващи в партньорски програми.
Тази тенденция не засяга само работещите хора, а и студентите. Според изследване на Международната научноизследователска група (ISRG), направено сред равен брой мъже и жени студенти – общо 1500 души, се установява, че 30% от тях харчат под $500, 45% харчат между $500 и $1000, а останалите 25% – над $1000.
Интересното е, че импулсивното пазаруване не се ограничава само до малки и евтини продукти – то се простира и до по-сериозни инвестиции, включително техника за дома. Например, все по-често потребителите се изкушават да купуват инверторни климатици, без предварително проучване или консултация. Лъскавата реклама, ограничените оферти и обещанията за висока енергийна ефективност могат да подтикнат човек да направи покупка на момента. Но макар инверторните климатици да са добър избор в дългосрочен план, решението за тяхната покупка не бива да е плод на емоция, а на осъзната нужда и информираност.
Студенти от Valencia College споделят свои наблюдения относно това как импулсивното пазаруване може да влияе негативно върху студентския живот. Според Дакота Ошелмо, студентка по бизнес в колежа, платформи като TikTok Shop и Temu лесно могат да подведат младите хора да харчат много повече, отколкото е разумно.
За онези, които се борят с подобни навици, Valencia College си партнира с програмата Financial Learning Ambassadors, която помага на студентите да се справят не само с импулсивното пазаруване, но и с други финансови предизвикателства. Повече информация, както и възможност да се включите в предстоящи уъркшопи, ще откриете на техния уебсайт или в профила им в Instagram.
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви