Моловете - мащеха за наемателите
България е сред първите пет държави в Европа по брой на нови търговски центрове в строеж през 2009 г. (доклад на Cushman&Wakefield) и на последно място по доходи.
Търговските площи в столицата са около 200 000 кв. м и повече от 500 хил. кв. м. общо в страната
Както често се случва, и в тази ситуация има добри и лоши новини. Да започнем от лошите, за да свършим с хубаво.
Голяма част от площите пустеят, защото наемите все още не са стигнали реалистични нива, които да осигуряват на търговците поне движение около нулата. Натискът от настоящи и бъдещи наематели обаче е голям и наемите в моловете ще паднат още тази година, прогнозират от УниКредит.
Доскоро лоши бяха новините и за българските марки, които не се считаха за „престижни” клиенти и трябваше да плащат наеми, които не плащат дори огромни корпорации с над 30 годишна история. Очакването е, че наемодателите ще започнат да проявяват гъвкавост и да ценят всеки свой клиент.
Чуждите инвеститори успяха да направят истинска инвазия с моловете. Сметките им за покупателната способност и желанието за потребление на българина обаче излязоха грешни - 2010-а е втора поредна година, която отбеляза спад на доходите, но и покачване на спестяванията. Моловете не привличат богатите клиенти именно заради марките от нисък ценови клас.
През последните месеци обаче има добри новини за търговските улици – клиентите започнаха да правят разлика между блъсканицата и „сгъвачките” (разбирай консултанти) в моловете и бутиковото, персонално обслужване в другите магазини извън тях.
Добри са новините и за целокупния български народ, особено в лошо и студено време. Защото моловете у нас не изпълниха своята основна функция – да бъдат място за пазаруване. Съвсем логично, при липсата на добри социални пространства, пешеходни зони, паркове, зали за забавления, за българина остава възможност за социализация именно в мола. Затова е обичайна картинката цели семейства с колички, тийнейджърски групи и млади двойки да обикалят бавно коридорите, както се обикаля стъргалото, да поспират в заведенията, да влизат в кината и плейграунда. Но не и да пазаруват! Дори с любителско преброяване ще установите огромната разлика в броя посетители на мола и броя посетители на магазините в тях. Докато обширните търговски площи пустеят, в социалната част на мола е истинско стълпотворение.
Анализът оставяме на вас, след като прочетете няколко стандартни изказвания:
Защо не влизате в магазините?
Ето някои отговори от нашата импровизирана анкета в столичен мол:
Сотир, 17 години
-
Ми аз съм дошъл на кино. После ще играя едни джаги, може и едно кафенце да пия
Венета, 37 години
-
Много са ми високи цените. Търся си нещо до 100 лв
Валери, 44 години
-
Очаквах, че тук ще намеря престижни марки, но такива няма.
Силвия, 21 години
Магазините са големи и трудно се ориентирам, предпочитам малките магазини на нашата улица, където ме познават и знаят, какво харесвам
Милена, 32 години
-
Улеснена съм при избора си и намирам почти всичко тук.
Ивелина, 68 години
-
Аз просто дойдох да се постопля, че ходих да плащам тока и ...ама хубаво е тука, светло, чисто, сега ще поседна на тази пейка, нали може...
Ани Георгиева
Снимки:
1. Dubai Mall
2. Canada West Edmonton Mall
3 - 4. Mall of America
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви