Франк Гери и Заха Хадид: между гения и гротеската

сп. Домът

В рубриката Рикошет ще разискваме нещата, които се случват в света на дизайна и архитектурата, но не заслужават похвала. Накратко – ще критикуваме. В подкрепа се явяват и коментарите в BlogZona – подбрани от водещи сайтове за мода, архитектура и дизайн. През декември на преден план излиза дизайна на обувки, създаден от Франк Гери и Заха Хадид. Вижте коментарите!

Франк Гери и Заха Хадид: между гения и гротеската

Всичко започна през 2008 г., когато Заха Хадид направи дизайн на обувки за Melissa. Те бяха странни, претенциозни и неудобни. Приличаха на пластмасовите пантофки по сергиите у нас, но струваха £200. Въпреки това, тази година арх. Хадид отново създава обувки... този път за по-голяма фирма Те са още по-голямо визуално недоразумение. Проблемът е, че странностите се превръщат в тенденция и вече не са изключение, а правило. Архитектурата се оказва прекалено трудоемка, скъпа и авантюристична. Сега Франк Гери, създателят на Гугенхайм в Билбао и на икони на дизайна като стола Wiggle също се обръща към модата и отново прави...обувки.

Те са част от колекцията на френския бранд JM Weston, не че това е от особено значение. Важното е, че ситуацията при двамата архитекти е различна – дизайнът на Заха Хадид е чисто и просто грозен, а този на Франк Гери – консервативен, стандартен, твърде класически и незабележим. Самият арх. Гери твърди, че “не трябва да Франк Гери и Заха Хадид: между гения и гротеската разделяме дисциплините” и, че обувките винаги са били “архитектурни”... Дано не сте прав, г-н Гери, защото не ми се иска да мога да кажа същото и за вашите бъдещи архитектурни проекти! Не съм експерт в областта, но според мен модните предложения на Франк Гери твърде много напомнят лъскавите кожени обувки с гети на Майкъл Джексън, които са едно твърде лесно и обичайно вдъхновение за всички модни дизайнери през годината. Не съм експерт и в архитектурата, но мога да кажа, че до днес едва ли има сграда като Гугенхайм в Билбао, Танцуващата къща в Прага или хотел Marques de Riscal в Елсиего. Мисля си и нещо друго, този път за г-жа Хадид – интересно е как някои сериозни издания използваха съмнителното качество на дизайна на обувките, за да припомнят някои недостатъци на архитектурата като факта, че повечето проекти на Заха Хадид си остават проекти и никога не стават сгради. Припомних си и факта, че повечето от нейните сгради са доста разпознаваеми...имам предвид еднакви... Може би Франк Гери е прав и не трябва “да разделяме дисциплините”... Да кажем открито – има криза на идеите, но никой не е измислил кризисен план за спасение. Ще бъда в крак с тенденциите и ще използвам чужди идеи, за да изразя себе си: Ситуацията с тези звезди на архитектурата ми напомня разказа “Алиса в огледалния свят” на Луис Карол. Припомням си момента, когато Алиса мечтаеше да участва в голямата шахматна игра, наречена живот, било то и като пионка... Все пак е някак прекалено саркастично, когато някогашните иноватори се превръщат в малки и плахи деца в нечий чужд свят.

Франк Гери и Заха Хадид: между гения и гротеската От блоговоте:
FRANK GEHRY
Delfin 15 октомври 2009 г.
И защо обувките да са “архитектурни”? Аз съм голям фен на обувките и колекционирам JM Weston – имам 14 чифта, а съм и архитект! И пак не виждам връзката... По-скоро приличат на скулптури. Може би Гери и артистичният му син се чувстват по-комфортно в тази област. Както и да е – красиви са и по-запомнящи се от архитектурните проекти на Гери от Билбао насам...
www.designboom.com

larrycastle 15 октомври 09
Прекалено приличат на обувките на Майкъл Джексън в клипа Smooth Criminal.
www.designboom.com

guy 20 май 2009 г
Да позная ли? Вероятно са неудобни, не могат да се мокрят, не могат да се поправят и т.н. и т.н.... Архитектите НЕ трябва да правят обувки! Останете си с архитектурата и оставете модата на МОДНИТЕ дизайнери! Те пък не трябва да правят архитектура.
www.architecture.org.nz

ZAHA HADID
Lacoste
till507 19 октомври 2008 г.

“...адаптират се и прилепват по крака...” – чорапите вече са изобретени!!!
www.nymag.com

Hadley Freeman, The Guardian, 29 юли2008
...може би трябва да сме благодарни, че тези обувки поне са реализирани.”

Франк Гери и Заха Хадид: между гения и гротеската

Lucas Gray 17 май 2009 г.
За мъже?! Никога не бих носил нещо толкова грозно!
www.archdaily.com

Brown_ie 19 май 2009 г.
P.S.: Представяте ли си какво следва - кондом по дизайн на Коолхас? Може да се трансформира – като павилионът Prada…хахахахаха
www.archdaily.com

Melissa
Jill Fehrenbacher, 08 юни 2008 г.

Заха Хадид не е известна с любовта си към практичното, удобното или използваемото. Освен съмнителната им “естетика” тези обувки не ми изглеждат годни за носене...
www.inhabitat.com

bgregorio323 07 август 2008 г.
PVC не е преработваемо! То е токсично и предизвиква рак! Обувките са от PVC – не са еко!!!!!
www.inhabitat.com

Chichi 24 юни 2008 г.
Не, по дяволите! Това са най-грозните гумени обувки ИЗОБЩО! Изглеждат като научен експеримент.
www.shoewawa.com

MadCow 27 януари 2009 г.
Доста грозен дизайн, честно казано...
www.yankodesign.com

miss plastic 29 октомври 2008
Какво следва? Архитектите трябва да се борят все повече за работата си, затова някои от тях, като Заха, сменят пазара... Винаги ще има жени, които да купуват обувки..дори тези грозни пластмасови покривки за крака. От една страна съжалявам Заха – тя се старае толкова много! Преди беше много трудно за една жена да пробие в архитектурата, но сега – всичко е комерс! Всички обекти са еднакви, къде е дизайнът?! Обувките приличат на 3D упражнение на някой ученик!!!!
www.dezeen.com

Фотография: JM Weston, Zaha Hadid Studio, David Grandorge
Текст: Мая Нинова

thehome.eu