Как се гради кариера на млад дизайнер и художник - интервю с Марина Попска
* Младата дизайнерка получи страхотната възможност да представи своята колекция на Mercedes-Benz New York Fashion Week
За участието на Марина Попска със собствена колекция на Mercedes-Benz New York Fashion Week ни писаха от университета, в който тя учи в САЩ - Academy of Art University в Сан Франциско, Калифорния. С интерес очаквах и прочетох отговорите на въпросите ми, които и изпратих, тъй като тя е в САЩ в момента. Марина скоро ще навърши 27 години, а вече е изпитала тръпката от участието със своя колекция не къде да е, а на такова престижно модно шоу като Mercedes-Benz New York Fashion Week, където представят свои колекции Calvin Klein, Ralph Lauren, Tommy Hilfiger, Zac Posen, Miss Sixty, Max Azria, Lacoste, Donna Karan, Custo Barcelona, DKNY, Carolina Herrera и др. На въпросите ми отговори подробно и увлекателно. Усетих, че тя наистина се е трудила много, за да постигне този успех, а освен това тя е наистина един човек на изкуството, който създава уникална мода. За мен е гордост, че българка има такава възможност да се развива в областта на модата. Предлагаме ви да научите повече за Марина Попска и как тя е стигнала до този професионален успех.
- Разкажете накратко за себе си
Опитвайки се да съчетая фантазията с реалност, да комбинирам високи идеалистични идеи и философски понятия в динамиката на съвременния свят, в началото на 21 век сам изправена пред кариерата на млад дизайнер и художник.
Родена сам на 20 Декември 1982 г. град София, в семейството на проф. д-р Пенка Ангелинова Димитрова и д-р Николай Иванов Попски. Имам по-малки брат и сестра, също художници и дизайнери, последвали специалността на прекрасната ни майка.
Израснах, заобиколена от хиляди картини, платове, рисунки, томове с книги, художествена и научна литература, музика, както и всеки друг аспект на изкуството и дизайна.
През 1995 за първи пат започнах да се занимавам професионално с изкуство, постъпвайки в “Художествената Гимназия за Приложни Изкуства” в София. В продължение на 5 години интензивната подготовка на програмата в специалност “Текстил” ми помогна да се запозная с основите и най-важните елементи за създаване на произведения. По-конкретно това се отнася към областта на текстилния дизайн за вътрешно оформление на интериорна среда и битови нужди с утилитарна цел, както и проекти свързани с индустриалния текстил за проектиране на десени в масовото производство.
След завършването си през 2001 бях приета в Националната Художествена Академия, където продължих развитието си в текстилната специалност. Под ръководството на проф. Анна Бояджиева, проф. Вихрони Попнеделев и останалия преподавателски състав имах възможността да разработя множество проекти както в сферата на дизайна, така и на изящното изкуство.
Началото на септември 2005 започнах магистърската програма на същата специалност вече концентрирайки вниманието си в по-концептуални идеи, разглеждайки текстила като инсталационно изкуство в триизмерното пространство.
- От кога се занимавате с мода?
От много отдавна рисувах мода, безбройни скици и малки хаотични илюстрации в последните страници на ученическите си тетрадки.
Имах клас в Художествената Академия за история на модата. С нетърпение дочаквах поредното домашно, което винаги се състоеше от пресъздаване на костюмни илюстрации от различни исторически епохи. Въпреки различните експерименти, целенасоченото ми обучение в тази насока започна с постъпването ми през 2006г. в Academy of Art University в Сан Франциско, Калифорния.
- Как решихте да заминете и да учите в САЩ?
Както множеството други студенти в България, така и аз бях през 2004г. за пет месец в Ню Джърси. Работих в магазин за хранителни стоки, но същевременно рисувах поръчкови портрети за частни клиенти както и местни пейзажи, които разпространявах в няколко галерии. За този кратък период създадох около 50 произведения, сред които и една модна илюстрация, която, за мое огромно изумление бе закупена за огромната сума от 75$.
Второто ми завръщане се осъществи през 2006г. в Сан Франциско. Предварително знаех за съществуването на Университета, след като брат ми Ангелин се завърна от САЩ през 2005та. Изпратих още тогава дигитално портфолио и биография, с което едновременно ги помолих за допълнителна информация относно специалностите и кандидатстването. Оказа се че бях изправена пред невъзможната сума за магистърската степен от “минималните 36 000$”. Моята мечта да уча моден дизайн в чужбина изчезна. Въпреки всичко, преди заминаването преведох своята диплома и прибавих магистърското си портфолио, което към момента включваше множество дизайнерски и художествени произведения от изминалите години.
През август, поради щастлива случайност се запознах със завеждащата катедра мода за бакалаврите Илиана Рикетс. Благодарение на споделената от нея информация за съществуващите разсрочени плащания прецених, че вероятно работейки и учейки ще успея да завърша втора магистратура.
На 7 септември 2006 започнах програмата и в продължение на 3 и половина години работих и учих седем дни в седмицата.
- Как ви поканиха да участвате на Mercedes-Benz New York Fashion Week ? Сама ли изработихте колекцията си ?
В процеса на интензивното обучение реших да специализирам в две насоки. Макар първоначално да бях започнала предимно с класове отнасящи се към мода и конструиране, паралелно изкарах свободно избирателни в областта на трикотажни И плетени изделия. Дизайнът в тази среда се приближаваше най-много до текстилното изкуство, което до тогава съпътстваше живота ми от 13 годишна.
След първата половина на програмата се явих пред преподавателския състав, представяйки най-сполучливите си проекти. На тази презентация решихме да концентрирам вниманието си около разработване на колекция, включваща предимно плетачни изделия. Всеобщото мнение за това заключение бе постигнато поради естествената лекота и увлечение, с което създавах дизайни на десени и платове.
През последвалата година започнах усилено проектиране и експерименти в подбора, съдържанието и влиянието на отделните нишки. В процеса изпълних в материал стотици мостри в разнообразни цветосъчетания, които в зависимост от употребяваните техники проявяваха интересни текстурни и фактурни релефообразувания. По време на подготовката се запознах със сложното устройство на компютърни и индустриални трикотажни машини, използвани в масовото производство. Това са дигиталната програма за двуизмерно проектиране на плетачни модели и оперативните системи СТОЛЛ ЦМС 330-6 / ЦМС 311, чрез които реализирах в материал дизайнерските си решения. Паралелно с разработените платове създадох множество прототипи и илюстрации, с които се обособи характера на бъдещата колекция.
Всеки студент самостоятелно работи по проектите си, но същевременно процеса се наблюдава от преподавателите, особено при изясняване на допълнителните детайли. Разбира се всеки случай е индивидуален и при някои е нужно по-голямо внимание, особено ако студентът няма достатъчно познания от по-ранно художествено образование. Относно моята колекция, всяка дреха и детайл са лично проектирани, без намеса на преподавателите. Всяка седмица представях новите решения, като в последствие заедно разглеждахме и съгласувахме мненията си около подбора и съчетанието на отделните елементи. Подобен начин на работа е много типичен за по-голямата част от дизайнерските процеси, извършвани в много модни компании.
Самото участие в Mercedes-Benz New York Fashion Week последва след одобрението на вече завършената колекция. Всяка година Academy of Art представя свои студенти от магистърската степен, както за зимното така и за лятното модно шоу. Това е единственият университет в страната, поканен да участва в престижното събитие. Аз имах честта да бъда сред едни от малкото избрани дизайнери, които поради проявените художествени и професионални качества, имат възможността да започнат кариерата си с един такъв впечатляващ старт.
- За кого е предназначена колекцията, която представихте ?
Един от важните елементи в професионалната ми мотивация за осъществяване на тази колекция е да предам ново и уникално разбиране за дрехите, които носим. Търсенията в силуетно, пропорционално и дори чисто декоративно отношение на тези облекла, имат за целта да предоставят различно виждане и изживяване в разбиранията на публиката. Провокирана бях от мисълта да комбинирам концептуалното и философско съдържание на една дреха, същевременно балансирани с изящество и пропорция, цветова хармония и естетическо усещане, които да са в синхрон с човешкото тяло.
От гледна точка на възможният потребителски интерес, бих фокусирала вниманието върху една силна и чувствена личност с особена свобода на мисленето и ексцентрични до някъде наклонности. Това биха били всички онези уникални по дух търсачи на специфични и дръзки решения, които свободно комбинират цветове и текстури, десени и различни тъкани.
- На какви други модни форуми сте представяли ваши колекции ?
Преди насочването си към моден дизайн, ориентацията ми като млад художник i текстилен дизайнер бе предимно в средите на изкуството и неговите разнообразни проявления. Участвала сам в повече от 36 изложби в Европа и САЩ, семинари, конференции, work shops и фестивали. Разработвах публикации за списание “Текстил и Мода”, както и създавах творби за частни клиенти и галерии.
Модното шоу в New York е първата ми изява в тази област, която бе отличена със забележителен интерес от страна на публиката и медиите. Аз сам много положително настроена към бъдещото си развитие като дизайнер и вярвам, че това е началото на множество бъдещи подобни представяния.
- Какви са бъдещите ви планове ? Ще създадете ли собствен моден бизнес ?
За момента плановете ми са насочени към западните модни компании. Бих желала да прекарам известно време работейки за вече установени дизайнери, поради натрупването на допълнителен опит в съответната област. Подобно обогатяване би допринесло с много положителен ефект при създаване на собствена модна къща. Особено от гледна точка за осъществяване на стратегически контакти и взаимоотношения, които пряко засягат процесите, извършващи се в средите на модата.
- Мислили ли сте да представите колекцията си на моден форум в България ?
Относно форум на Българската мода, аз никога не съм се замисляла за подобна стъпка. Моите лични наблюдения в областта на модните тенденции са били винаги насочени към Haute Couture. Това е един чисто личен интерес, който се е проявявал от гледна точка на идеята за модата по-скоро като изкуство, отколкото като масово потребление. За мен е по-важен първообразът на едно произведение, от колкото неговото повторение и превъплъщение след представянето му на публиката. В този смисъл моята цел е да достигна принципите и техниките в процесите, извършвани в малкото дизайнерски ателиета на Couture модата.
- Какво мислите за модата в България и българските производители на облекла ?
Не съм запозната в детайли с развитието на модата у нас. От общото наблюдение впечатлението ми е, че е нужно съвременните ни дизайнери на облекла да обърнат сериозно внимание на конкурентноспособността си в световен мащаб. Вярвам, че има много прекрасни таланти, но те трябва да покажат качествата си не само в рамките на страната, но да търсят достигане на стандарти, приети на международната сцена.
От друга страна мога пряко да ви разкажа за творчеството на моята майка, чиято работа е била тясно свързана с модния дизайн. Тя има множество реализации в областта на българската мода, по-конкретно свързани с компании като Рила Стил и Института по Облекло и Текстил ВЕДА. В продължение на години е била научен сътрудник, художествен ръководител и дизайнер за внедряване на не по-малко от 300 модела годишно в конфекционната индустрия и трикотажния сектор. Ръководела е върху научни теми и разработки за женски костюми в Орлов - Толбухин, мъжки ризи в Арда - Русе, проекти за немски колекции, одобрени от художественият съвет за леката промишленост, военни облекла за въздушния сектор на парашутисти, както и специализиран дизайн на костюми в АЕЦ Козлодуй. Също така тя е автор на повече от 15 публикувани произведения и учебници в областта на дамското и мъжкото облекло, история на модата, текстилната орнаментика, кожено-галантерийни изделия и аксесоари.
- Имате ли любими дизайнери ?
Няколко са дизайнерите, привличали вниманието ми откакто следя с професионален интерес модните подиуми. Впечатлена съм от постиженията на Lacroix, Galliano, Hussein Chalayan, Issey Miyake, Cavalli, McQueen, Ungaro, Anna Sui, Westwood. Особено подчертавайки развитието в Haute Couture, както и концептуалната ориентация в конфекцията.
- Какво ви вдъхновява в работата ви ?
Намирам вдъхновението навсякъде около заобикалящата ме среда. В частност, неизчерпаеми източници на идеи заимствам от изкуството и всеки негов аспект. От изключителна важност е също природата, философията и естетиката, еклектиката в богатството на етноси и култури от целия свят, градската среда с нейната архитектура, ритъм и свободно изразен футуристичен свят. Едновременно в този хаотичен асортимент се отнасят идеята за дух, светлина, психофизични и религиозни взаимствания. Не се ограничавам в подбора си, тъй като смятам, че един творец би следвало да представлява изключително богата и одухотворена личност.
- Дайте няколко препоръки на нашите читатели за това какво е модерно за зима 2009/2010
Бих посъветвала всеки читател да обърне внимание на подиумите и някои от последните дизайнерски колекции, които впечатляват със своеобразните си експерименти.
Какви биха били настоящите тенденции в модата, мога да споделя мнението си не като изкуствовед или моден критик, но от гледна точка на зрител и неин създател.
Силуетното развитие е сведено в много от колекциите до приближаване до естествените форми на човешкото тяло. Забелязва се присъствие на богат избор от текстури и съчетание на разнообразни комбинации при подбора на платовете с преобладаващи прозрачни материи.
Много засилено е присъствието на облекла, създадени в техниката на драпировка или на отделни детайли от общата композиция. Все още съществуват интересни и дръзки цветосъчетания, включващи сложни десени при много от дизайнерите. Специално за зимния сезон бяха представени много кожени изделия и апликации.
Интервюто взе Силвия Кабаиванова
Снимки:
1. Марина Попска
2. - 12. Скици и модели от колекцията на Марина Попска, представена на Mercedes-Benz New York Fashion Week
15.12.2009 23:31 - maxi
Браво на Марина! Познавам я лично и съм сигурна, че успехите й са заслужени, ОБАЧЕ, Маринче, БАЛГАРИЯ, се пише с Ъ!!!!! И е мтого важно да го знаеш!
16.12.2009 09:51 - silvia
Грешката в "България" е на редактора, тъй като текстът беше написан на латиница. Коригирана е !
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви