Физически? Дигитален? Виртуален? Големите умове зад модните шоута променят подхода

Сеизмичните промени трябва да се случат зад кулисите, за да се модернизира модната индустрия. Най-видимата допирна точка на бизнеса с аудиторията - модното шоу, също е на път да претърпи собствена радикална реформа. "Несъмнено ще има преди и след", казва Етиен Русо, основателят на Вила Юджини, която продуцира шоута за марки като Chanel и Burberry. „Заключването на света на модата позволи на мнозина да направят крачка назад и дълбоко да обмислят как да се справят със ситуацията.“

Дигитално модно шоу

Изправени пред необходимостта от "превод" на модата в цифров формат, Британският съвет за мода, италианската Camera Nazionale Della Moda и френската Fédération de la Haute Couture et de la Mode прекараха първите седмици на изолация, причинена от COVID-19, мъдерейки как да представят модните ревюта в Интернет, без да се загуби тяхната помпозност и изисканост. Отговорът? Е, наистина няма такъв. 

Презентациите на висша мода и мъжко облекло в Париж се проведоха през първите две седмици на юли съвсем успешно. Седмицата на мъжкото облекло в Милано пък се състоя от 13 до 17 юли, а видео съдържанието беше ключов елемент във ревютата. Но продуцирани от модни марки  видеоклипове съществуват от известно време: Платформата Nowness стартира като център за този тип изяви през 2010 г., а ShowStudio, основана през 2000 г., беше домакин на първия лайв на модно шоу през 2009 г. Има ли нещо повече, нещо по-ново?

На 22 май дизайнерката Anifa Mvuemba дебютира първото виртуално модно ревю за своята марка Hanifa, включващо 3D визуализации на плисирани мини рокли. Шоуто беше различно от всичко, което модата беше виждала преди: Без публика, без видими модели, а просто мода, изцяло представена във виртуално пространство.

Gayle Dizon, чиято компания Dizon продуцира предавания за Proenza Schouler и Mansur Gavriel, е сигурна, че новите технологии като CGI, 3D дизайн, улавяне на изображения и сканиране на тялото имат потенциал да революционизират модното шоу.

„Изследвахме много от тези нови технологии, които изцяло произлизат от компютърните игри“, казва тя. „Развълнувана съм от това, защото можем да облекчим много от проблемите, с които се сблъскваме, с модните ревюта на живо“, продължава тя, цитирайки избора на места и сгради, което заедно със суматохата на седмицата на модата, прави планирането, времето и публиката основна грижа при организацията.

Дигитално модно шоу

 „Опитваме се да разчупим стандартния модел на стандартния моден подиум от известно време ... Сега това, с което съм натоварила екипа си, е: Нека започнем да мислим за нашия мечтан сценарий. Къде бихте направили шоу, ако нямате ограничения във времето, пространството или местоположението? " Русо, от своя страна, казва, „това, което е вълнуващо за нас, не е конкретно една или друга алтернатива, а упражняването в смесване на опции, за да се създаде правилният формат за всеки проект, за всеки клиент, в съответствие с тяхната ДНК и техните нужди ... няма да има готови, а само индивидуални опции."

Александър де Бетак, основателят на Бюро Бетак, което създава модни ревюта за Кристиан Диор и Сен Лоран, се съгласява, че в света на дигиталното развитие има голям потенциал. „Като творческо упражнение и преживяване наистина е забавно да експериментирате, доколкото можете с дигиталното“, започва той, но предупреждава: „Ако създадете виртуално изживяване, което използва техники за видеоигри, това е страхотно, но цифровото не трябва да бъде копие на това, което се случва на живо.“

Разграничението, което де Бетак прави, е, че докато цифровото и физическото трябва да живеят в тандем, едното не може да бъде копие на другото - което ще рече, че „phygital“ вероятно няма да бъде следващата модна дума. Вместо това, Де Бетак предлага, че физическите модни ревюта, които той очаква да бъдат произведени с малки персонални екипи тази година, могат да бъдат разширени онлайн чрез по-добри възможности за пряко предаване на живо и кампании в социалните медии. „Мисля, че технологията се е увеличила като качество и капацитет, така че да можете да имате по-добро онлайн изживяване“, казва той, намеквайки за използването на мултимедия вместо традиционната настройка за стрийминг с няколко камери. „Работили сме много по това и можем да направим различен достъп и да създадем различно съдържание на изживяване на живо. Но това все още е живо сътворение, което се предава цифрово. "

„Обикновено правите шоу за реалното преживяване на хората, плюс виртуално излъчване“, повтаря Тиери Драйфус и цитира ревюто за мъжко облекло Off-White fall 2019, където модели се разхождаха по подови настилки на зелен екран, което позволява цифровите изображения да бъдат нанесени по-късно - например разходката да е в гора! „Хората в стаята виждат едно, а хората в мрежата в същия момент виждат и нещо друго“, обяснява Дрейфус. „Така че по този начин виртуалното е инструмент. Днес хората казват да има само виртуални шоута, но модата е свързана с преживяване... Виждали сме живота през екрани: плосък. Без вкус, без мирис, без емоции. Екраните ни настройват да се лишим от емоциите, което живото модно шоу ни дава.


Дигитално модно шоу


Някои биха могли да не се съгласят. Голяма част от технологията, която сме изпитали досега, не е била насочена към модна аудитория, а по-скоро към геймърите, спортовете - виртуални мачове или социалните медии. Помислете за строгостта на състезателните игри или прекалено сладките AR филтри на Snapchat или аватарите на Animal Crossing. „Естетиката не е насочена към нещо с изтънчена ръка. Визуалните игри и изображенията имат свой собствен външен вид, на който липсва много топлината, която се опитваме да придадем с нашите събития“, казва Дизон. Но вместо да възпира, вижда възможност. „Как да дадем на дигиталните шоута топлата емоция и поезия, които търсят всички модни дизайнери, с които работим?“

Предизвикателството е налице във всички аспекти на живота ни. Не само в модата, но и в спорта и забавленията. Традиционните ни хобита и страсти вече са приели нова форма - виртуална мода, виртуален футбол, дори виртуална любов. Бъдещето може би се крие в тяхното усъвършенстване! 

По материал от Vogue.com