Надникнете в музея на Ив Сен Лоран в Париж
Стар дом на улица Марсо 5 – тук 28 години работи Ив Сен Лоран, тук той приема най-любимите си и верни клиентки. Старият дом вече е музей, съобщава Artprice.
Неговият приятел в живота и сътрудник в работата Пиер Берже създава фонда Pierre Berge – Yves Saint Laurent, който да съхрани историята на техния съвместен живот и творчество. Музеят бе отворен три седмици след смъртта на съоснователя на марката - Берже, който си отиде през септември на 86-годишна възраст. Той посвещава последните години от живота си в намиране на постоянно убежище за архивите на марката. Без верността, предприемчивостта и таланта на Берже, Ив не би постигнал много след раздялата с Dior през 1960 година, която го води до тежка депресия и край на всички негови планове.
По същото време беше открит и музеят на Ив Сен Лоран и в Маракеш, розовия град на Мароко. Там през далечната 1966 г. модният дизайнер купува къща, омагьосан от мястото, където често пребивава с приятеля си Пиер Берже. Двамата възстановяват магичната градина Мажорел, в която сред пищната тропическа растителност е Музеят за берберско изкуство. Голяма част от творчеството на Ив Сен Лоран е повлияна от цветовете, ароматите и светлината на Маракеш. Модернистичната сграда на новия музей се намира в близост до градината Мажорел, където по желание на Ив Сен Лоран е разпръснат прахът му, след като си отива от този свят през 2008 г.
Сен Лоран бил изключително срамежлив, но знаел цената на своето изкуство. „Бих искал след 100 години да изучават моите рокли и рисунки“, заявява той в едно интервю. От 1964 година насам, дизайнерът съхранява всеки прототип на рокля такъв, какъвто го е замислил в самото начало, а не вариантите, които се променяли според размера и молбите на клиентките. През 1982 година той започва да нарича своя архив „музей“, като всяка достойна за музея дреха получавала буквата „М“ – билет в историята.
В тези негови идеи много хора виждат неговата гордост, но сега могат само да благодарят на Сен Лоран за проявената от него смелост. В Париж заедно могат да се видят 5000 модела от колекцията му от 1962 до 2002 година и 65 модела, направени като главен дизайнер на Dior. Към тях са добавени ескизи, портрети на Сен Лоран – творби на Бернар Бюфе и Анди Уорхол, фотографии направени от десетки майстори като Ървин Пен до Жан Лу Сиеф и Марк Риба.
В края на краищата, това е музей на модата, направен по напълно различни принципи, който дори може да се нарече лаборатория и учебен център. Информацията е достъпни за всеки модел, тъканите, кройките и техническите задания. Кабинетът на Ив Сен Лоран е запазен също, в него има огромно огледало на цялата стена където регулирал всяка рокля върху своите манекенки и гледал от година на година в отражението своя портрет.
БГНЕС
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви