Списание ПЕРФЕКТА – Професионалният избор за вашата красота

В декемврийския брой:

Азис – вече и като парфюм
Косата в цветове – жизнена и артистична
Значение на цветовете
Натуркозметика с бадем
Кислородът – повече енергия за активната жена
Какво да ядем, за да се подмладим
Спестете време без да губите форма
Без разочарование в секса
Въздушните пътешествия
Раздавайте се, за да сте здрави!

Въздушните пътешествия. Страховете отлитат

“Уважаеми пътници! Затегнете коланите и се отпуснете, нищо не застрашава вашето здраве”. Анализирайки всички страхове, свързани с въздушните пътешествия, учените стигнаха до извода, че да се лети не е вредно.

За потенциалната вреда от полетите се е писало много, но наистина чак толкова опасности ли дебнат авиопасажерите? Оказва се, че картината съвсем не е толкова мрачна.

Внимание, вените се затварят
Първият страх от полетите е свързан с тромбозите. Това е състояние, при което в дълбоката вена (обикновено в пищяла) се образува съсирек от кръв – тромб. Той може да се откъсне и премествайки се с движението на кръвта, да предизвика запушване на малка или голяма вена – тромбоемболия. Най-опасна е тромбоемболията на белодробната артерия.

Изследванията, направени на границата между ХХ и ХХІ век показват, че при авиопасажерите рискът от развитие на тромбози е много по-висок. Причината за това са дългото пребиваване в неподвижно състояние в тесни пространства, сухият въздух в самолета, алкохолът и пушенето по време на полет, които водят до сгъстяване на кръвта. Така възникват термините “синдром на пътешественика” и “синдром на икономическата класа”. Дори се появиха наръчници за това, какво трябва да се прави по време на полет, за да се избегне тромбозата. Явно по време на полет няма да можем да се отпуснем и да си починем, ако трябва да спазваме строго всички съвети и препоръки. А и струва ли си да го правим?

През юни тази година Световната здравна организация публикува резултати от първата фаза на научно-изследователски проект, свързан с глобалните рискове на пътуванията (WRIGHT). От него става ясно, че повечето страхове, свързани с авиотромбозите, се оказват неоснователни.

Първо, рискът се удвоява само при дълго (повече от 4 часа) стоене в неподвижно положение. Видът на транспортното средство няма никакво значение – тромбозата може да се развие в еднаква степен и при попадналия в безкрайно задръстване шофьор, и при пътниците в автобус.

Второ, рискуват не всички. Изследвания сочат, че опасността от тромбоза е по-голяма при хора, които страдат от затлъстяване, имат много висок (повече от 190 cm) или много нисък (под 160 cm) ръст, както и при наследствени заболявания с повишена тенденция към съсирване на кръвта. В рисковата група са и жени, използващи орални контрацептиви, но главно тези, които не са се посъветвали с лекар преди да започнат да ги приемат. Повишеното съсирване на кръвта е едно от противопоказанията за приемане на хормонални противозачатъчни таблетки.

И трето, колко е голяма възможността за развиване на тромбоза? Рискът не превишава 1:6000. И само при дълги пътешествия (повече от 12 часа неподвижност) тя нараства на 1:1000, което съвсем не е много. По неофициални данни в света жертви на тромбозата са не повече от 100 човека годишно. На фона на стотиците хиляди загинали в пътно-транспортни произшествия шумът около полетите и тромбозите изглежда наистина напразен. Обездвижеността в самолета не е нищо повече от още едно допълнение към общата хиподинамика, на която е подложено човечеството.

Небесен рентген
Вторият страх е свързан с космическата радиация. Установено е, че на височина 9-12 km интензивността на радиацията е примерно 100 пъти по-висока, отколкото на повърхността на земята.

Какви дози радиация въздействат на организма по време на полет? Максимум – 70 µSv (микроСиверт) за 10.5 часа полет от Москва до Ню Йорк или 28.5 часа полет до Мелбърн (с две междинни кацания). Много или малко е това? За сравнение: от естествения и промишления (основно медицински) радиационен фон човек годишно получава доза радиация в размер на 2-3 mSv (милиСиверт). За да се събере толкова от полети, човек трябва да прекарва във въздуха 600-800 часа годишно, т.е. всеки ден да лети по 1,5-2 часа. А ако се вземе под внимание, че според съществуващите норми за човек не е вредно облъчване от 20 mSv на година, количеството на безопасните летателни часове се увеличава до 6-8 хиляди годишно. Ясно е, че такъв летателен стаж няма нито един пътник. Но може би това е опасно за летците? Отговор на този въпрос дава мащабно международно изследване, обхващащо в продължение на 17 години 10 032 пилота от гражданската авиация на северните страни – Финландия, Дания, Швеция и Исландия. Общият стаж на летците е впечатляващ – 177 244 години във въздуха. Честотата на възникване на злокачествени образувания, с които най-често се свързва радиацията, при тях се оказва практически същата, както и при другите хора. Забелязва се само незначително, в пределите на допустимата грешка, увеличение на честотата на диагностициран рак на кожата (меланома).

Превърти часовника назад
Много се говори за вредата от полетите, пресичащи няколко часови пояса. Наистина, предизвиканото от тях нарушаване на биоритмите остава своя следа в организма. Но тя може лесно да бъде компенсирана от мелатонин – хормон, регулиращ биоритмите. Когато кацнете, приемете вечерта по местно време еднократно 1,5 mg мелатонин на таблетки – така ще заспите, а нанесените на организма вреди ще бъдат компенсирани. Между другото, работата на смени и принудителните нощни будувания пред компютъра вредят много повече, отколкото краткият задокеански тур.

Разумният компромис
Както се вижда, всички страсти, свързани с полетите, колкото и реално да съществуват, са силно преувеличени. Така че, трябва да се действа преди всичко разумно!

Трябва ли да се отказваме от полети в полза на други видове транспорт? Не. Например, при пътуване от Москва до Санкт Петербург, един час, прекаран в самолета, ще навреди на здравето ви много по-малко, отколкото 6 часа в седящо положение в купето на влак.

Трябва ли да се отнасяме предпазливо към полетите? Да, както към всяка друга сфера на човешката дейност. Не обличайте тежки дрехи и не обувайте тесни обувки, причиняващи застой на кръвта. Старайте се в самолета да не пиете водка или уиски. Сухото вино не само че не се забранява, но даже се препоръчва. Разбира се, с мярка!

Трябва ли да се правят упражнения по време на полет? Да застанете в позата на сфинкс за 3-4 часа, разбира се, не е най-добрият вариант. Но не си струва и да превръщате полета в тренировка. Достатъчно е само да разклатите краката, седейки в креслото, да се протегнете, да станете и да се разходите из салона.

Искате да разберете имате ли склонност към повишено съсирване на кръвта? Обърнете се към лекар. Сега съществуват много лаборатории, които могат да дадат отговор в рамките на няколко часа, а лекарят ще ви посъветва какъв медикамент да вземете за профилактика.

Колко често може да се лети? Ако нямате дежурство, едната седмица в Америка, другата – в Русия, няма от какво да се притеснявате. Опасността от развиване на тромбоза (в рисковите групи) се запазва повишена примерно в продължение на четири седмици, и то ако полетът е бил дълъг. Така че, можете да се глезите със закуска в Париж всеки почивен ден.

Анекдот по темата
Всички пътници са се настанили в ултрамодерен самолет. От пилотската кабина се чува: “Уважаеми пътници! Нашият самолет е оборудван по последна дума на техниката. По време на полета на ваше разположение са бар, кинотеатър, басейн, сауна. За желаещите са отворени и библиотека, магазини, спортна зала и други заведения за културен отдих. А сега затегнете коланите и ние ще опитаме да излетим заедно с всичките тези глупости.”

Радмила Попова
по сп. Здоровье

© Любомир Стойков
Всички права запазени!