Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета ПоповаЦвета Попова е родена в Пловдив и започва работа като художник на свободна практика преди повече от 25 години. Първата фирма, която интериорната дизайнерка основава, е в областта на стъклото, след което започва работа и по проекти в областта на интериорния дизайн и архитектурата. Към момента Цвета Попова има над 300 проекта и реализации в градовете: Пловдив, София, Варна, Слънчев бряг, Несебър, Созопол и Белград.

Как и защо избрахте да се занимавате с интериорен дизайн?

Майка ми първа откри този дар като ми казваше: "Ти си създадена дом да редиш!", защото като най-голяма от трите й деца тя ме учеше да помагам и да давам добър пример на сестричката и братчето ми. И така помня детството си:  размествах мебели, подреждах гардеробите най-добре от всички, почиствах с най-голямо усърдие. Много по-късно в зрелите си години научих, че ТВОРЧЕСТВО Е ВСЯКА РАБОТА, В КОЯТО ВЛОЖИШ СЕБЕ СИ!

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Какво ви вдъхновява в работата?

Вдъхновява ме творчеството в дизайна – КОГАТО ДУХЪТ РАЖДА МАТЕРИЯ. Мотивира ме често и това да направя от нищо – нещо, когато съумея да превърна дефекта в ефект...

От кои специалисти във вашата сфера черпите познания и опит?

Вдъхновяват ме творци като архитектите Антонио Читерио, Жан Новел, Заха Хадид, дизайнерите Филип Старк и Крим Рашид, импресионистите Мане, Реноар и един от най-големите живописци на 20 век – Алберто Модилияни.

Кои са най-големите предизвикателства в работата ви?

Не толкова идеите – те идват лесно. Те са дар, както се казва неотменим, Божи дар. Предизвикателство е осъществяването на дело на замисъла – реализацията на идеята.    Това е свързано, както с хората-изпълнители и техните човешки характери, така и с естетиката и пропорциите, със знанието за иновации в продукти и линии.

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

А с какви проблеми се сблъсквате най-често?

С незнанието и несъвършените характери на нас, хората. С гордостта и егоцентризмът, чиито злини могат да възмутят и да събудят гняв и в най-спокойния и уравновесен човек.  Работя по покана на клиента във вариантност и до момента, до който той е удовлетворен. Приемам работата си като призив за творчество, но добре зная и мястото си като проектант – работя в сферата на услугите. Стремя се да не се взимам много на сериозно, тъй като не искам да допусна пагубните последици на гордостта. Достойнство и достолепие имам, но егоизъм и егоцентризъм – не. Обявявам се твърдо против съперничеството и "боричкането", като приветствам конкуренцията, която вярвам, че ражда истината. А истината ни прави свободни!

Сред проектите, по които сте работила, кои определяте като ключови за своето професионално израстване?

"Модно кафене Мария Мичева" на ул. Денкооглу в София (1998 г.), пицария "Верди" на Джумаята в Пловдив (2000 г.), Арт О'тел на ул. Гладстон в София (2001 г.), "Living room" София, сватбата в Новотел Пловдив (2001 г.), "Музей-Галерия Филипополис" (2003 г.), Старинен Пловдив, "Oasis Hotel&ViP houm" к-с Слънчев бряг (2005 г.), "Созополи стайл клуб" к-с Златна рибка, зала за обучение "Академия Л'Ореал Париж" (2006 г.).

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Как бихте описала  своя стил на работа?

Помагане. Стремя се да помогна на клиента да намери и изяви своя стил и изказ на интериора, базирайки се на основните за мен принципи: стабилна идейна концепция, креативност и функционалност.

Какви са най-важните съвети, които давате на своите клиенти?

Да намерят целта и предназначението на дадения интериор  и да внимават да не я пропуснат! Давам им да разберат какво е целта: "МЕЧТА С КОНКРЕТНА ДАТА". И още нещо много важно – пропуснеш ли целта, кръстът ти ще те смачка. Преобраз на кръста са нашите житейски проблеми. В областта на строителството те са два основни: качество и срок. Там най-често клиента пада и губи самообладание. Тогава единствено помага връщането към основата на възлагането – целта, мечтанието за даден интериор. При един от моите проекти в София имахме много добро разбирателство и симбиоза с инвеститора, дотолкова че проектът ми именува хотела: „Арт О'Тел” на ул. Гладстон. На всички ни хареса мисълта на Аристотел, дала концепцията за интериора и изписана на няколко езика в тъканта на килима пред камината на лобито на хотела: "Целта на изкуството не е представяне на външното проявление на нещата, а тяхното вътрешно, същностно значение". А в конкретиката на работната фаза на работата ми с клиента призовавам за три много важни за мен неща: функция, ергономия, иновация!

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Споделете ни някои основни принципи в интериорния дизайн?

Концепция и креатив. Основата в дизайна е концепцията: стабилна и добре обоснована.  Проект, стъпил веднъж завинаги на солидната й база, би могъл да расте и да се развива неимоверно нагоре в цял рояк от творчески теми и детайли. Креативността и иновациите са жизнено необходимите две съставки в допълнение на концептуалността. Те биха могли да се съдържат и да са залегнали в нея, но тъй като последното не е задължително, те непременно следват като необходимо и логично допълнение към добрата идея. Те са жизнеността и красотата в богатата палитра на концепцията.

             

Какви са водещите тенденции в интериорния дизайн на световно ниво и в България – припокриват ли се?

Цветността е водеща. А дали се припокриват тенденциите: да! Смело мога да кажа, че ние творците като жители на планетата Земя и мислим и работим, повлияни от едни и същи принципи и тенденции.

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Какви са спецификите на работата в сферата на интериорния дизайн в България?

Специфичното за дизайна е, че се прави от умни хора за умни хора. А най-важното условие навсякъде, както и в България, е да се срещнат двете страни в баланс на равновесие.

Какво е съотношението между творчеството и техническата работа при изпълнение на проекти, свързани с интериорния дизайн?

Съотношението между идейния и работен проект трябва да е правопропорционално: фундаменталните съставки на идеята – творчески заряд и емоция – с аналитично изчертаване на функцията и ергономията в идеен вариант с множеството подразделения на работния проект: визуализиране, работни чертежи и специалности: мебели, осветление, цветови климат на интериора до проучване и мостри.

През 2013-та чествате личен юбилей и 18 години в сферата на интериорния дизайн. С кой свой проект се гордеете?

От реализираните до момента това са – Академиите „Л'Ореал" за обучение на фризьори в София и Белград. Задачата първо в София беше предизвикателна и нелека: създаването на Академия "L'Oreal Proffesionel" България, след успешно фукциониращите академии на Рим и Париж! Тя трябваше да е  уникална по рода си и отлична с атмосферата си многофункционална зала за обучение на 20 до 40 фризьора в семинари и конференции, а дадеността не беше голяма – офисна площ от 170 квадратни метра с инфарктно ниската височина от 255 сантиметра. Разполагахме с 40 дни за проект и 40 дни за реализация!

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Месец след започването на работата ми, проектът бе презентиран в Париж в битка с достойно представени проекти от Украйна, Хърватска и др. европейски страни. Шефовете на „Л'Ореал” България ми разказваха с огромни усмивки на вътрешно задоволство как са успяли много успешно да представят  проекта: разказваха с удоволствие, лична удовлетвореност и не на последно място голяма национална гордост преставянето: само с една малка флашка, но с чудесна 3D анимация на една голяма идея, по която изградих концепцията на проекта за залата: "Когато бялото е повече от цвят".

Каква съпоставка бихте направила между дизайна в облеклото и интериорния дизайн?

Имат пряка връзка. И двете области стъпват на два основни принципа:

 

- предназначение/функция: с една чиста и красива линия, която трябва да се следва;

- съдържание/материи: усещането на твореца за материал и детайл правят творческия заряд на дизайна.

Дъщеря ви се занимава с мода. Какви допирни точки намирате и вашата професия помага ли й?

Да, вярвам, че дъщеря ми е провокирана от интериорите, които е преживявала заедно с мен. Виждам как професията ми на интериорен дизайнер я обогатява, стимулира и мотивира в нейното творчество!

А как определяте своя стил на обличане, какво е характерно за него и търсите ли мнението на дъщеря си?

Спортно-елегантен. Да, дъщеря ми винаги ми е давала най-добрите съвети относно модата. Тя някак предусеща световните модни тенденции, има богата фантазия за лично творчество. Модата силно я вълнува.

Имате ли предпочитания (и какви) относно дизайнери и модни марки?

Харесвам модата на официлните и ежедневни облекла, които създават големите: „Кензо”, „Ескада”, „Армани”, „Стефанел”, както и младите италиански, френски и японски дизайнери. Харесвам нестандартните обувки на „Алекзандър Маккуин” и „Салваторе Ферагаммо”, чантите и аксесоарите на "Прада" и "Миу Миу".    

                                       

С какви хобита запълвате.  свободното си време?

Четене и спорт.

Как се разтоварвате и си почивате?

Сред природата.

Интериорният дизайн през погледа на Цвета Попова

Имате ли любима фраза, сентенция, афоризъм?

Имам водеща при творчеството ми сентенция: "Една красива линия"! Това е отговорът на един от най-големите живописци на 20 век за мен – италианецът в Париж Алберто Модилияни, когато е запитан "Какво е живописта за вас?".

Интервюто взе Силвия Тодорова

Снимки:

1. Интериорният дизайнер Цвета Попова

2. – 3. Интериор на къща във Варна

3. – 6. Делови интериор

7. – 9. "Академия Л'Ореал" в София

10. – 12. Фризьорски салон „Пламен Стоев” в Пловдив

13. Телевизионно студио за предаването „Роговете”

14. – 15. Интериорен дизайн за сватба в „Новотел Пловдив”

16. Интериорният дизайнер Цвета Попова

Фото: © Мони Франсес: 1 и 16

Личен архив на Цвета Попова: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 и 15