Мирослава Цанева – мениджър на бутици AIMS-G:
“Славянските дизайнери са бъдещето на модната индустрия”

Галина Кондова

Как откри света на модата?
Модата като социален феномен предлага много предизвикателства и търсения. За човека, за когото творческите подбуди са основа за смислено съществуване, а познанието е пожизнена привилегия, не е трудно да направи своя избор. От друга страна, кое друго, ако не модата, внася цветен нюанс в черно-бялото ни ежедневие. Със сигурност чисто комерсиалният момент също присъства, особено в началото, но това са наложени оцеленчески стереотипи, които са предмет на друг разговор.

Какво означава името на бутика?
Едно ново поколение, заварено в своето пълнолетие на прага на промените. Безброй предизвикателства, борби разочарования... Въпреки това работим здраво, имаме мечти, цели...

Какви са твоите цели и ценности?
Като цяло популяризиране и налагане на източноевропейски марки, известни вече в модния свят. Умишлено не използвам наложилия се термин бренд, защото не възприемамва тенденцията за използване на чуждици самоцелно – нещо, което за съжаление стана “мода” в България. Ще предложа на модните ценители и други стойностни чужди автори от Италия, САЩ, Англия, но това е в кръга на изненадите за новия сезон.

Как откри “Октобер” ?
По време на едно пътуване се запознах с Урош Белантич, главен дизайнер на словенската марка “Октобер”. Отдавна съм увлечена по руската и славянската мода като цяло. Впоследствие се запознах и с няколко полски дизайнери. Реших да започна с тежката артилерия, “Октобер”.

Как би определила стила на “Октобер”?
Човек преди всичко трябва да е запознат поне малко с историята на Словения. Една народност, напредничава по дух, славянска по душа, винаги лъкатушеща се между Големите сили като примамлива хапка, от 1991 г. вече независима. Всичко това и болката, и борбата, и оцеляването ги има в стила на “Октобер” – това го прави по своему неповторим.

С какво марката е по-различна от другите?
Това е едно докосване чистата елегантност и перфекционизма на големите на големите майстори. Който го е усетил, знае за какво става въпрос. За “Октобер” тепърва ще се говори.

Каква е философията на “Октобер” и на нейния дизайнер?
Първоначално Урош Белантич създава костюмите за словенски танцови компании, както и за някои филми. Това , а и фактът, че самият той е ученик на неповторимата Вивиан Уестууд, предопределя артистизма и стила на марката, която създава през 2003 г. Урош се превръща в най-утвърденият словенски моден дизайнер. Само няколко сезона са необходими, за да се утвърди “Октобер” в международен план като синоним на качество, ексклузивност и свежест. Той прави реверанс на отминалото време, като умело съчетава елементи от миналото с настоящето, но не за да ги противопостави, а за да сътвори образ на жена, за която времевото ограничение е поредното предизвикателство.

Опиши жената на “Октобер”.
Както самият дизайнер се изразява, жената на Октобер си играе с алхимията на носталгията и черпи енергия от неопределеното. Тя знае, че времето е на страната на онези, които вярват в него. Женствеността й е подсилена чрез по-мъжествена линия, а агресивността й е прикрита от женствен обем. Тя е “Никита” – в униформа, взискателен тоалет, и “Лолита” – в рокля на цветя. Основното й предимство е във вярата, че времето властва само над слабите. Поради тази причина тя никога не би си легнала с непознат ...необлечена...

Снимки:
1.Мирослава Цанева– мениджър на бутици AIMS-G.
2.– 6. Модели на “Октобер”.
Фото: © Архив AIMS-G/ “Октобер”

© Любомир Стойков
Всички права запазени!