Устойчива мода при часовниците
Устойчивата мода е бъдещето на модната индустрия. Часовникарската индустрия не прави изключение и нека видим какво правят брандовете за часовници, за да са по-етични и екологични.
През 2005 г. е основан Съветът за отговорна бижутерия (RJC) с цел да установи стандарти за цялата верига на доставки на бижута - от добива на суровини, през тяхната преработка, до продажбата на стоки на дребно. Целта беше да се отговори на нарастващите етични изисквания на потребителите и обществото за справедливи условия на труд и други етични аспекти, както и екологично отговорни действия. Досега много марки часовници са спечелили сертификат от Съвета за отговорна бижутерия. Сертифицирането на RJC предоставя на своите членове доказателства за техните отговорни бизнес практики и е добра основа за устойчива корпоративна култура.
Когато говорим за устойчивост в света на часовниците, централен фактор е произходът на суровините. В този аспект Richemont Luxury Group разработи „Наръчник на Richemont Green”, който разкрива ангажимента им да гарантират отговорния произход на суровините и да спазват мерките за опазване на околната среда.
Устойчиви часовници
Някои марки са предприели редица инициативи в областта на добива на злато и скъпоценни камъни, за да действат в съответствие със стандарти, които са в същото време етично справедливи към работниците и екологично отговорни към околната среда. Инициативата за по-добро злато (BGI) е частно-публично партньорство, управлявано от Швейцарската асоциация за по-добро злато (SGBA). Тя е подкрепена и от Швейцарския държавен секретариат по икономически въпроси (SECO). Целта на проекта е да изгради опростени пазарни механизми, които да гарантират спазването на стандартите на производителите относно условията на труд, проследимостта, отчетността, околната среда, социалното управление и ефективността на връзките с общността. Пилотният проект има за цел да развие иновативна верига за доставки от мините (Перу) до пазара (Швейцария) и включва заинтересовани швейцарски рафинерии и сертифицирани производители.
Rolex има три инициативи с общото название Rolex's Perpetual Planet. Една от тях е Perpetual Planet Extreme Expeditions, чиято мисия е да застане зад учени, изследователи и визионери, които намират решения за защита на океаните, изучаване на ефектите от изменението на климата и създаване на по-устойчив свят. Другите две инициативи са на американският морски биолог Sylvia Earle’s Mission Blue за защита на океаните и Rolex Awards for Enterprise, която подкрепя изключителни личности, защитаващи околната среда.
Nordgreen Copenhagen има три големи каузи. Те си партнират с Cool Earth, така че когато закупите часовник, ще запазите 50 кв.м дъждовна гора в Латинска Америка. Те също си партнират с Water for Good, така че когато закупите часовник, ще дадете два месеца чиста вода на един човек в Централноафриканската република. Тяхното партньорство с Pratham UK гарантира, че когато купувате часовник, ще осигурите едномесечно обучение на дете в Индия.
G7 Fashion Pact е инициатива на френския президент Емануел Макрон от 2019 година, която е първата по рода си, защото обединява най-големите имена в модата, много от които са известни конкуренти. Документът е подписан от 150 водещи международни модни къщи. Сред марките, които са го подписали са Emporio Armani, Michael Kors, Gucci, Chanel, Prada, Burberry и др. Целите, които са набелязани са борба с глобалното затопляне (целта е да се постигнат нулеви емисии на парникови газове до 2050 г., за да се запази глобалното затопляне под 1,5 градуса по Целзий до 2100 г.), възстановяване на биологичното разнообразие (с акцент върху възстановяването на естествените екосистеми и опазване на видовете) и опазване на океаните (а именно чрез намаляване на използването на пластмаси за еднократна употреба).
Помислете за дълготрайността, когато купувате часовника си
Когато купувате висококачествен механичен часовник, всъщност инвестирате в устойчив продукт. По-дълготрайните продукти са полезни както за икономиката, така и за обществото и могат да компенсират онова, което им липсва от модерните технологии. Дълголетието е една от добродетелите на традиционното часовникарство и всъщност механичният часовник може да продължи поколения. Omega Seamaster и Rolex Submariner Date са най-добрите примери за това. Можете да откриете и други усточиви модели маркови мъжки часовници от Timebox.bg.
Рециклиране на часовника ви
Създадена е програма RecycleHealth, която приема като дарение стари носими часовници, каишки и зарядни устройства, които се преразпределят към „недостатъчно подсигурено население“. Друг подобен проект е WEAR Sustain, чиято цел е да разработи най-добрите практики за устойчива мода при часовниците, за сътрудничество и иновации между художници, дизайнери, технолози и инженери, работещи по етични и устойчиви решения и технологии за по-добро бъдеще.
Както виждате, има много инициативи за устойчивост в часовникарската индустрия, но все още може да се направи много повече. Едно обаче е сигурно - нараства търсенето на устойчиви и екологично отговорни часовници и клиентите поставят високи стандарти - особено високи за компаниите в луксозната индустрия.
Снимки:
1. H. Moser & Cie. представи на SIHH през 2019 г. часовник, покрит с истински растения
2. Мъжки часовник
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви