Най-големият шанс е, да ти се даде шанс
Интервю с Емил Арабаджиев, Денил
Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com
Как правите подбор на служители? Срещате ли трудности с намирането на подходящи и подготвени кадри?
Като начало ще уточня, че няма да говоря от позицията на HR, а от позицията на човек, който следи генерално развитието на бранша.
В сферата на модната индустрия търговците се избират според клиентите на фирмата. Дизайнери, стилисти, избирам според личните им качества.
Трябва не само да прегледаш сивито, но и да усетиш, дали е роден за тази професия, дали наистина го иска.
В България все още предстои създаване на такова поколение артисти, които да се отъждествяват с модната индустрия и да са готови да се отдадат на дългия процес на усъвършенстване, който изисква потенциал, нагласа, талант, много труд.
В момента хората масово приемат позициите в модния бранш като временна, лесна работа и се явяват на интервю, без да имат познания, обучение, нагласа за този бизнес. Без въобще да са наясно, какво могат да дадат на модната индустрия и какво ще им даде тя.
Имате ли изградена система и практики за мотивиране на персонала?
Естествено, служителите имат премии и бонуси за постигнати резултати, но това е нещо стандартно в бизнеса.
Практиката показва, че те се мотивират най-вече от всекидневните срещи с клиента.
Да не забравяме също, че в нашата индустрия има творчески елемент, който много вдъхновява.
Най-важна е обаче личната мотивация. Сам трябва да си поставяш целите, сам да си вдигаш летвата. Нашата сфера не е място за дундуркане на мързеливци. Така че, тези, които нямат желание и сили, просто сами не допускат да бъдат мотивирани и отпадат. За останалите, след добре свършената работа идват и парите.
Трудно ли се изгражда един специалист? От какво зависи неговото развитие?
Може би трябва да припомня, че една модна марка се изгражда от хора с различни професии – дизайнери, технолози, конструктори, шивачи, продавачи, рекламни и маркетингови специалисти.
Нещата не се случват просто така, необходими са сериозни усилия за професионалното им израстване . Един специалист се създава в среда на професионалисти, като се учи от всичко и от всеки. Този процес е дълъг и отнема години.
Каква е вашата система за възнаграждения и бонуси на служителите?
Модната индустрия е привлекателна, защото няма ограничения в приходната част. Силната идея носи силни приходи. От модата се правят пари, има много успешни брандове, успешни дизайнери, но това не е случайност. Тук няма лесни пари. Големите резултати са плод на големи инвестиции във всякакъв смисъл – време, енергия, идеи, отговорности.
Успехът е сбор от успеха на всички, ангажирани от идеята до крайното представяне . Така че, бонусите на един зависят от всички и обратното.
Какви са начините за повишаване конкурентността на служителите?
Самият ни отрасъл изначално се води бизнес за талантливи хора. Трябва да се работи върху стимулиране на таланта. Да се даде възможност идеите му да станат факт. Наивно е някой да очаква да му платят обучението, за да стане добър дизайнер. Голямата компания може да привлече талант и да му даде възможност за развитие с практика, с професионален екип. Това е най-добрата среда да станеш по-добър. Най-големият шанс е, да ти се даде шанс.
Как се оценяват успехите във вашата област?
Витрината показва резултата. Най-добрата дреха е продадената дреха . Работата ни се оценява от клиента. Днес обществото критично се взира в продуктите, не търпи посредственото.
Във време на криза какви техники и практики прилагате за задържане на персонала?
Един лекар, който е учил и практикувал години тази професия, няма да стане шофьор, само защото има криза.
По същия начин човек, който иска да бъде част от модната индустрия, няма да се откаже в труден момент от нея. Служителите не изоставят добрите компании.
Текучеството е естествен процес, който освежава екипа , всеки на определен етап достига нивото си на зрялост и трябва да смени мястото или позицията си. Не се налага изкуствено да се задържат хора. Всеки следва естественото си развитие, естественото си движение в йерархията.
Заради голямата конкуренция на пазара на труда не се налага да дотираме хора. Факт е обаче , че над 85 % от тези, които веднъж излязат от бранша, после не се връщат – причините за това са, че губят темпо, пазарът се променя, губят връзка с информационния поток. Горчиви думи, но това е истината.
Какво предстои да учат българските работодатели?
Как да внушаваме ангажираност и разбиране.
Какво бихте казали на тези, които планират да работят във вашата сфера?
Да си в модната индустрия не означава да носиш чанта Прада и обувки Гучи и да гледаш Ftv .
Трябва да си мечтал за тази работа. Иначе няма смисъл да започваш.
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви