Бойкот на H&M и Nike в Китай
H&M, Nike и други големи западни марки за облекло са изправени пред бойкот в Китай заради позицията, която заеха срещу предполагаемото използване на принудителен труд за производство на памук в западния регион на страната Синдзян. H&M и Nike заявиха преди месеци, че са обезпокоени от твърденията, че принудителният труд е използван за производство на памук в Синдзян, но сега те са попаднали в ескалираща буря, избухнала в китайските социални медии миналата седмица. Шведският мултинационален H&M, вторият по големина търговец на дрехи в света, е изтеглен от големите магазини за електронна търговия в Китай и блокиран от няколко големи приложения за навигация, преглед и оценка. В социалните мрежи циркулират видеоклипове, че търговски център в Ченгду, провинция Съчуан, е премахнал рекламната табела на H&M пред търговския център. Nike и Adidas, наред с други марки, също са изправени пред сериозна критика. People's Daily в четвъртък посочи двете фирми заедно с Burberry, New Balance и други членове на инициативата за по-добър памук (BCI), които изразиха загриженост относно памука, произведен в Синдзян. Тогава вестникът призова за широк бойкот на марките. Десетки китайски знаменитости са прекратили договори или са заявили, че ще прекъснат връзките с тези марки, включително Nike, Adidas, Puma, Converse, Calvin Klein, Tommy Hilfiger и Uniqlo - ход, оценен от държавните медии. И Honor of Kings, ударната видеоигра на Tencent, прекратява партньорството си с Burberry (BBRYF) и премахва дизайна на тартана си от тоалета на героите. Акциите на Nike се сринаха с повече от 3% в четвъртък на Wall Street, докато Adidas потъна с над 6%. В Лондон Burberry загуби над 4%. Акциите на H&M също спаднаха с близо 2% в Швеция.
Възмущението идва след като група, свързана с управляващата комунистическа партия, публикува изявление от H&M за Синцзян в китайския сайт за социални медии Weibo. В изявлението, публикувано през септември, H&M заяви, че са "дълбоко обезпокоени" от съобщенията за принудителен труд в производството на памук в Синдзян. Правозащитните организации многократно обвиняват Пекин, че е задържал уйгури и други мюсюлмански малцинствени групи в региона в лагери за „превъзпитание“ и ги е използвал за принудителен труд, за който твърдят, че е част от глобалните вериги за доставки на технологии. Неотдавнашните санкции от Съединените щати и други западни страни заради Синцзян предизвикаха нов отпор от страна на китайското правителство, което нарича лагерите „центрове за професионално обучение“, предназначени за борба с бедността и религиозния екстремизъм. Във вирусна публикация в социалните медии за H&M, Китайската комунистическа младежка лига осъди позицията на компанията. "Разпространяване на слухове за бойкот на памука в Синцзян, докато се опитвате да реализирате печалба в Китай? Пожелателно мислене!" се казва в публикацията. H&M се сблъска с редица критики от страна на китайските потребители в социалните медии, докато публикациите в Weibo, съдържащи хаштага „Подкрепям памука в Синдзян“ събраха над 4 милиарда гледания.
„Дрехите на H&M са парцали“, се казва в един от най-харесваните коментари на Weibo. "Те не заслужават нашия памук от Синцзян!" Китайските гиганти за електронна търговия Alibaba и JD.com дори премахнаха всички продукти на H&M от продажба след реакцията. People Daily изрази възмущението си от H&M, като заяви в официалния си профил в Weibo: "Китайският памук в Синцзян е бял и безупречен." Държавната телевизия CCTV обвини чуждестранни марки, че „правят големи печалби в Китай, но едновременно атакуват страната с лъжи“. Актьорът Хуанг Сюан и актрисата Сонг Цян, посланици на марката на H&M от миналата година, заявиха отделно, че повече няма да работят с компанията. В изявление, публикувано в сряда на Weibo, H&M заяви, че винаги са поддържали високи стандарти и прозрачност в своята глобална верига за доставки. "Това не представлява никаква политическа позиция ... H&M Group винаги уважава китайските потребители. Ние се ангажираме с дългосрочни инвестиции и развитие в Китай", се казва в изявлението. Компанията добави, че работи с "повече от 350 производители" в Китай. H&M отказа искане от CNN Business за допълнителен коментар. В рамките на часове критиката се беше разпространила и върху Nike. Преди близо година компанията заяви, че е „загрижена за съобщенията за принудителен труд в Синдзян и свързана с него“. "Nike не произвежда продукти с памук от Синцзян и ние потвърдихме с нашите договорни доставчици, че не използват текстил или предени прежди от региона", се казва в изявлението. Скоро след като изявлението на Nike започна да циркулира по Weibo миналата седмица, китайският певец и актьор Уанг Ибо заяви, че е прекъснал връзките си с американската компания и "твърдо се противопоставя на всякакви забележки и действия, които омразяват Китай".
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви