Списание ПЕРФЕКТА – ИЗИСКАН ПОДАРЪК ЗА ВСЯКА ЖЕНА!

В новия брой:
Червилото – красота и комфорт за устните
От Нефертити до Max Factor
Интимната козметика – здраве и хармония
Козметика за мъже – метросексуалният мъж
Борба с бръчките – сухата кожа е по-уязвима
Умеете ли да празнувате – изберете подарък според зодията
Специално интервю с Евгения Живкова
Шанс да спечелите много награди

на корицата:
първо място във фотоконкурса на L`Oreal Professionnel
прическа: Станислав Гайтанджиев, салон MG
фотография и грим: Лиляна Петкова

ЖАНА ЖЕКОВА: МЕЧТАЯ ДА БЪДА ПО-ДРЪЗКА И ПРОВОКАТИВНА

Интервю: РАДМИЛА ПОПОВА
Снимки: ГЕОРГИ ДОНЧЕВ, ДАНИЕЛ РАЧЕВ

В края на миналата година дизайнерката Жана Жекова – едно утвърдено име в българската мода, отбеляза 20-годишнината на творческия си път. Тя е родена в Казанлък, завършва Техническия университет в София, а първите й по-значими изяви в модата са колекциите за 1984, 1985, 1987 г. и колекция за магазина на СБХ през 1985 г. До 1987 г. е изпълнявала проекти на художници, членове на СБХ, като Владислав Шмидт и Йорданка Гойчева. Член е на СБХ от 1987 г.
Моделите на Жана Жекова са съвършено съчетание на модерен дизайн и перфектно изпълнение. Те се отличават с оригинални идеи, изящна елегантност и изчистена линия на силуета. Дизайнерката е известна най-вече с официалните си вечерни рокли. Тя акцентира на формата на деколтето както отпред, така и на гърба, превръщайки всяка една дреха в забележителен уникат. Нежност и женственост ни потапят в един романтичен, спокоен и красив свят.
Корсетът е важен елемент от стила на Жана Жекова. Тя е първата дизайнерка в България, която възвръща отминалата му слава и го налага като част от вечерния тоалет на българката.
Академията за мода два пъти присъжда на Жана Жекова “Златна игла” за дизайнер на годината – през 1996 и 1999 г. През 1990 и 1995 г. е обявявана за дизайнер на годината от Фестивала за висша и авангардна мода, а през 1997 получава наградата за телевизионна мода от предаването “24 карата” на БНТ. Няколко години поред създава вечерните облекла на българските участнички в конкурса “Мис Свят”, а през 2001 г. е официален дизайнер на конкурса “Мис България”. Нейно дело са и вечерните тоалети на актрисите във филмовата продукция “Хищна птица” на режисьора Боян Милушев с участието на Ричард Чембърлейн.
Облеклата с марка Жана Жекова могат да се купят в двата бутика на дизайнерката в София на ул. Ангел Кънчев 18а, тел.: 02/ 981 84 70 и ул. Княз Борис I 97, тел.: 02/ 980 77 41. Тоалети по поръчка се изработват в Моден салон Жана Жекова на ул. Голаш 18, тел.: 02/ 971 36 33, 870 81 83.

Какво е сега професията за вас?
Не са толкова много, като се има предвид, че това е професия, в която човек става добър с течение на времето. Колкото повече работи, толкова повече се усъвършенства, минава през различни етапи в модата. Не са и малко по отношение на труда, който е хвърлен. От тази гледна точка ми се струва, че са страшно много. Като обърна поглед назад дори се учудвам как съм могла да мина през толкова трудности и да се преборя с толкова проблеми.
Много от хората свързват тази професия само с рисуване на моделчета и мечтаене и са твърде далеч от истината. Безкрайно много проблеми създават платовете. Това са материи, всяка от които изисква индивидуален подход, индивидуално измисляне на модела. Различни са разтегливостта на материите, свойствата на падане, начинът на обгръщане на тялото. За да бъде финализиран един модел, работата съвсем не свършва при скицата. Трудностите в реализирането на идеите всъщност са доста по-големи.

Какво беше началото?
Началото беше ушиване на дрешка за мен самата. После дори престанах да се занимавам с тези неща. Истинското начало на творческата ми кариера беше в Съюза на българските художници. От една страна беше трудно, тъй като комисията се състоеше от 20 художници в различни области, които трябваше да одобряват моделите. От друга страна, в самото начало ми предложиха да направя самостоятелна изложба, още през първите два-три месеца и това беше моят голям късмет, тъй като тогава изложби се правеха много трудно, ако не си завършил Художествената академия. С много страх, с много стрес, но направих много бърз пробив.

Сега има ли все още тайни в професията за вас?
Винаги има тайни, във всяка една работа. В самото начало, когато кандидатствах в СБХ и продължих да работя след това, една художничка – Йорданка Гойчева беше човекът, до когото винаги се допитвах. Веднъж споделих с нея, че работя, работя, но нищо не харесвам. А тя ми каза: “Не можеш ти да харесваш или не, творецът не оценява сам нещата си, трябва някой да ги види отстрани и той да каже.” Първите няколко години работих доста с нея, получавах насока, оценка, съветвах се накъде трябва да продължа да работя, тя беше един много добър мой учител. Сега, след толкова години смятам, че когато човек е взискателен към себе си, тайни винаги има.

Как направихте прехода от машинен инженер към дизайнер?
Съдба, като че ли стана случайно. Но е доста сложно да го обясня. Може би беше някакво търсене на една нова професия. Не ми се работеше като машинен инженер. Не е чак толкова различно, колкото изглежда на пръв поглед. Мисля, че това образование е повлияло на начина ми на мислене.

Какво е сега професията за вас?
Ако трябва да бъда съвсем точна, по-скоро е едно задължение. Фирмата не е голяма и аз изпълнявам функциите на административен директор. Реализацията и продажбите на облеклата са доста неприятно задължение за мен, тъй като то ми отнема от времето за творчество. А самият акт на творчеството е наистина много приятно изживяване. Измислянето на един модел е близко до една мечта. Реализацията след това е нещо по-трудно, по-рутинно, отнемащо повече време, това е по-неприятната част. Неслучайно в големите фирми има административни и творчески директори, и много дизайнери, които се занимават само с творчески задачи.

Какъв е пътят на един от моделите ви?
Първо избирам някаква концепция – какво бих искала, какво мечтая да направя. Например тази година двете отправни точки бяха бродериите и налагане на така модерната в момента мини дължина. Това е една бегла концепция в началото. След това се избират тъканите. Обикновено при правенето на моделите много ме подвеждат тъканите, винаги мисля какъв модел би им стоял най-добре. Трябва платът да ме вдъхнови, да ми подскаже нещо, за да продължа нататък. Обичам дрехата да има някакъв детайл, да е от по-нетрадиционен плат, нещо по-ново.

Последната ви колекция бе представена под мотото “Познатата и непознатата Жана Жекова”. Кое е непознатото в нея?
Непознатото е малко повече дързост. От няколко години мечтая да бъда по-дръзка и по-провокативна. Винаги съм била малко плаха – стремяла съм се дрехата да не е много разголена, в същото време да е и по-продаваема. Много ми се е искало да имам дързостта да осъществя идеи, които ми харесват, макар и само за ревю. Защото ревюто е все пак едно лансиране на идеи на дизайнера. Мисля, че в последното си ревю успях да постигна някаква провокация, макар и не в такава степен, в каквато ми се искаше. Колекцията включва 60 тоалета. Темите са пет: всекидневни облекла, официални костюми, испански тип тоалети в червено и черно, доста сексапилни и дръзки вечерни къси и дълги рокли и светли дълги романтични рокли с бродерия. Почти всички тоалети от колекцията са насочени към младата жена, която иска да бъде малко по-дръзка, малко по-авангардна или по-бляскава.

За първи път ли предлагате тоалети с мини дължина?
Не, много отдавна съм работила мини, но в един момент тази мода отпадна и всъщност от доста години за пръв път пускам мини.

Знак на какво е завръщането на мини дължината?
Напоследък има едно много бързо връщане на модата. Преди време стиловете се сменяха средно на 15-20 години. Сега периодът е много по-кратък, може би това се дължи на дефицит на идеи, може би е надпревара при дизайнерите кой да бъде по-авангарден, по-интересен, по-шокиращ. Но е факт, че минито се връща на мода.

Корсетът е част от облеклото, с която работите доста време. Какво ви харесва в него?
Корсетът е символ на женственост, на сексапил, той е една дреха, която подчертава красивото в жената – бюстът и тънката талия. Той действително стои много съблазнително и много секси. В новата ми колекция корсетът присъства много малко, тъй като мисля, че съм експлоатирала доста тази тема, а и вече съм копирана от колеги и шивачи.

Кои са любимите ви цветове?
Любимият ми цвят е тюркоаз, синьо-зелено, напоследък – розово, но обикновено най-много предпочитам да работя с черно. Особено черни дантели – прозрачно, полупрозрачно е любимата ми тема за работа.

Защо колекцията се нарича “Стела”?
По две причини. Едната е, че лице на колекцията е Стела Стойкова, моя любима манекенка – интелигентна, дисциплинирана и красива. Стела на италиански означава звезда и това е втората причина да избера това име. Защото тоалетите са за звезди и една част от колекцията е замислена под звездите на италианския лазурен бряг.
Официалната рокля или е звездна и бляскава, или тя вече не е официална. Колекцията наистина е за звезди – актриси, певици, красиви млади момичета и модели. Ето например, скандалната примабалерина на Болшой театър – Анастасия Волочкова преди да отлети обратно за Москва купи от бутика ми на ул. Княз Борис I едно бюстие и пелерина, която е предназначена за нейната сватба. Факт е, че имам доста подобни клиенти, които са звезди от световна величина. Аня Михалкова, дъщерята на Никита Михалков, също е моя клиентка. Тя беше с мой тоалет на откриването на Московския кинофестивал през лятото на миналата година.
Колекцията не е насочена към това да бъде носена и употребявана. Тя е за тези жени, които искат да бъдат забелязани. В ревюто участва и Десислава Зидарова, Лили от филма “Хотел България”. Работила съм с нея доста време и за мен беше голям комплимент, че след пет години, в които не е била на подиума, веднага се отзова на моята покана.

Какъв е стилът на Жана Жекова?
Женствен, нежен, романтичен – мисля, че е точно това.

Романтична ли е днес жената?
Жената е все по-малко романтична, тя е по-практична, малко по-агресивна. Дори напоследък забелязвам едно подмладяване в стила на обличане на жените, които са на възраст около 40 години, едно залитане в по-тийнейджърска и по-спортна мода. Лично за мен неприятното в промяната на българката е това, че тя занемари себе си точно в официалната и в коктейлната мода. Моите наблюдения са, че на коктейли и тържествени събития жените са облечени обикновено в спортен стил или в офис костюми. Много се смесва всекидневното с коктейлното. Ако ние на празник отидем облечени така, както ходим всеки ден, то къде отива елементът на празничност?! Няма я романтиката в модата, има повече агресивност, повече смесване на стилове и може би заради това искам малко да избягам от себе си, колкото и трудно да е това, и да вляза в духа на времето.

Какво е най-подходящото облекло за деня на влюбените?
Съблазнително! Точно в деня на влюбените трябва да бъдете съблазнителни!

Какво ви вдъхновява?
Две са нещата, които ме вдъхновяват – красивият модел и красивите тъкани.

От какво се възмущавате?
В живота най-много ме възмущава мързелът и несериозността на българина в работата.

Какво ще посъветвате съвременната българска жена?
Българката в общи линии се облича доста красиво. Моят съвет е да промени малко отношението си към официалното облекло. Тя обръща внимание на своя външен вид и това е нещо много положително. Българката е хубава, добре облечена и поддържана, с което можем само да се гордеем.

© Любомир Стойков
Всички права запазени!