Модни тенденции: Българска мода есен-зима 2010-2011
Силвия Кабаиванова
Често се поставя въпросът "Има ли българска мода?" За нас от Fashion.bg отговорът винаги е бил ясен, но все пак решихме да проверим това, като предложихме на всички регистрирани фирми в Българския моден портал да ни изпратят снимки от техни модели за сезон есен-зима 2010/2011. Представяме ви по няколко модела от всяка колекция, за да можете сами да прецените какво предлага българската мода в момента. Не сме налагали никаква цензура и сме публикували всичко, което ни беше изпратено. Допълнихме списъка с още модели, които открихме на сайтовете на модните къщи. Всичко, което получим и в бъдеще на office@fashion.bg ще бъде публикувано тук, за да съберем на едно място всички значими български модни марки с колекции за настоящия сезон.
Облеклата, които се предлагат за сезона са практични, с изчистена и елегантна линия. Често срещано обвинение към българската мода е, че не предлага нищо ново. Но факт е, че пазарната действителност диктува предлагането и това, което се предлага не винаги е показател за способностите на дизайнерите на марките. Какво ще ни предложат модните марки зависи и от нас самите - ако си купуваме български дрехи и по този начин подкрепяме българските творци, те ще ни се отблагодарят с още по-качествена мода.
Ще припомня какво означава думата "мода" (на латински: modus - маниер, норма, правило, време, ритъм) - начин на изразяване според вкуса, маниер на обличане и поведение, характерни за дадена епоха. Модата е стремеж към идеала за красота. Имиджът на българската мода зависи не само от самите дизайнери, а също така от стилисти, фотографи, фотомодели, фризьори, гримьори, които се грижат за цялостната визия и представянето на колекциите. Такива специалисти има много и е въпрос на правилното сработване, за да се постигне отличен резултат. Това, което най-много липсва на българската мода е моден форум, на който да се представят ако не всички, то поне 90% от качествените български марки, като същевременно събитието бъде достатъчно добре отразено от медиите, а всеки, който желае да може да види видео или снимки на всички модели. Тогава би могло да се направи и истинско сравнение на колекциите. Целта на нашия материал е да чуем и вашите коментари - на самите производители и дизайнери и на хората, които си купуват български дрехи. Какво според вас е нужно, за да имаме наистина призната от света, а и от нас самите БЪЛГАРСКА МОДА. Под статията или в нашия форум можете да напишете своето мнение. Присъединете се и към групата Приятели на българската мода във Facebook.
Дизайнер на моделите: Силвия Лазарова, студентка в IV курс, специалност "Моден дизайн",
Варненски свободен университет "Черноризец Храбър"
08.10.2010 11:09 - Деси
Много ми харесаха моделите на Коралия и Одета. Браво!
12.10.2010 11:22 - Кирил
Няма ли повече фенове на българската мода ? Аз лично съм почитател, радвам се, че е представена и мъжката мода, макар че може и още ...
21.10.2010 21:04 - Katya Zapryanova
Често неподходящия модел прави дрехата меко казано неприемлива Кога нашите модни диктатори ще се научат да плащат за манекени! Моделите на Жени Стайл изглеждат като изтерзани домакини с отекли глезени. Бутик Vincit - шефката с тези гномски размери е отчайваща. Стефи фешън - 60-те отдавна минаха Никой не гледа филма Коса, нито филма Очила още по-малко криви крака. Силвия Лазарова - явно си талант - браво на теб, но ако мислиш, че шкембето и целулитът придават допълнително очарование на тоалетите ти - лъжеш се - много жени го имат, но мрязят да го гледат - аз не съм от тях
27.10.2010 12:46 - Грета
Danini i Kensol ми харесаха най-много :)
17.11.2010 10:19 - irena
Apart fashion и Данини ми харесаха много
21.11.2010 17:19 - С. Павлова
Разбира се, че има Българска Мода! Защо обаче българина предпочита да купува западни дрехи, шити на изток? Защото са с по- добро качество ли? Ние имаме фирми, които шият прекрасно от години. Но качеството на ушиване на една дреха вече далеч не е достатъчно! Важно е качеството на представяне на тази дреха. Все по- често добре работещите модни къщи у нас обръщат внимание на цялостната визия на колекциите си и на представянето им на пазара. Но, както виждаме и тук, на тези снимки има сериозно количество работещи БГ фирми, които просто продават разни артикули маскирани, като колекции. Имам наблюдение, че тук в България производителите на дрехи/ и не само те/ са затворени в кръг. Правят новите си колекции, като се съобразяват с търсенето от миналия сезон. Ако през есента клиенти са търсили нещо с висока якичка те моментално започват да шият високи якички за следващата ти колекция. Производството не реагира адекватно на търсенето и клиентите не реагират адекватно на предлагането. Това става защото всичко се върти около клиента и той постоянно има чувството, че му се предлага едно и също. В нестабилната ни икономика никой не иска да поема рискове! Искат да залагат само на сигурното, което е вече доказано, че се продава. Но това е нож с две остриета и ние бих казала доста кървим. Има и много спънки по пътя на една модна фирма, която иска да работи тук по европейските стандарти, защото създаването на продукцията не зависи само от тази фирма. Според мен има сериозен проблем с търговците на платове например. Адекватните са твърде малко. Фирмите не рискуват с големи количества, защото не са сигурни дали ще ги продадат. Те правят от една страна достатъчно малко артикули за да могат да си позволят да си поръчат оригинален плат по техен модел, а от друга страна достатъчно много за да им реагират адекватно вносителите на платове, които в повечето случаи купуват останали метри плат от Западна Европа и трудно могат да реагират на количество и срокове! Друг проблем, който забелязвам е, че малко се зачита маркетинговата стратегия и рекламата. Много фирми започват без особена такава, икономисват от хонорари на професионалисти в тази област и губят по тази причина много време, ресурси и пари в нагаждане на вярната посока. Опитват се да хранят маймуните с трици. Малко фирми имат ясна стратегия за това, какво искат да продават и как да го направят по най- добрия начин. Има разбира се и много приятни изключения, които на тази страница се виждат и с невъоръжено око Адмирации за тях! Също така много малко фирми са осъзнали, какво значи да имат в екипа си дизайнер. У нас, като дизайнери работят много хора, които не са дизайнери. Хора, които разместват местата на джобовете и сменят цвета на копчетата. Това си личи и не може това да бъде пътя на Българската Мода в Европа. Трябва да се зачита и уважава професията на дизайнера, защото тя е много отговорна! Да се доверяват на професионалисти и да дават път на младите, защото в БГ имаме страшно талантливи млади дизайнери, които ще излязат или на улицата или в чужбина! Според мен българските модни къщи трябва да се научат да поемат рискове! Не смятам, че клиента трябва да диктува пазара. Колкото повече му угаждате, толкова повече той няма да ви иска. Дизайнерите са тези, които трябва да налагат визията, модата, които с мисълта за неговия комфорт постоянно да го провокират, да разпалват въображението му с нови концепции и да му предлагат нови възможности за естетически вид. Така на българският клиент няма да му е толкова скучно попадайки на някое българско изложение. И съвсем не е нужно да копираме чуждите марки за да утешим окото му. Нужно е само да работим професионално, като тях, като запазим своя индивидуализъм и да се уважава работата на всеки.
09.12.2010 22:21 - Антония Кондова
В момента има едно ненормално разделение на нещата свързани с модата в България. Производителите, които от години си печелят хляба основно от ишлеме, нямат разработена система, по която да създават адекватен дизайн, за да върви личната им марка, а младите дизайнери се опитват да правят чудеса с подръчни средства ( с което няма как да постигнат фабричносто качество).Освен това всеобщо явление е, че все още не са готови да жертват творческата си свобода и да влязат в предприятията, за да практикуват реалано професията си. А и дори да искат, единици са собствениците на модни марки, които осъзнават отговорната работа и силата на добрия дизайн при изграждането на модна марка. Съответно не възнаграждават дизайнерите достатъчно добре за труда им, с което ги отблъскват и демотивират да работят с тях. Друго българско явление е, че в голямата си част какви ли не хора с други компетенции си вярват, че могат да създават адекватен и конкурентноспособен моден дизайн, което е нелепо. Така стоят нещата към момента. Въпреки, че през последните години виждам раздвижване. Започват да се утвърждават все повече модни марки с кадърни дизайнери, добра маркетингова стратегия и актуално звучене, които ще променят нещата. Крайно време е да се разчупи статуквото на застоялата българска мода. Промяната вече се случва.
09.12.2010 22:28 - Антония Кондова
Много ми допаднаха разсъжденията на г-жа С.Павлова. За да има движение трябва някой да го създава. Това, че произвеждаме дрехи, не означава автоматично, че създаваме мода. Модата идва когато има дизайнерска работа + маркетинг. Другото е просто производство на еднакви артикули.
29.12.2010 13:57 - zori
хубава мода
09.01.2011 23:52 - silvia nikolaeva angelova
:)
18.01.2011 17:12 - Васи Благоева
Не ми харесва това, че поголовно се плагиатства от световно известни дизайнери и се лепва марката на българска "модна" къща (ако изобщо може да се нарекат така). Харесвам дрехите създадени от Zuhair Murad, но това, което виждам тук е лошо копие на негови модели, създадени от хора без въображение и нулева креативност, мислещи си че правят мода. Съжалявам за острите думи, но съм напълно съгласна с коментара на С. Павлова по-горе.
04.02.2011 14:33 - петя петрова
много красиви дрехи, само имаше някои шарении, които ми дойдоха малко в повече
10.02.2011 16:39 - Ваня
Изискани и елегантни са моделите на Данини!
14.02.2011 22:34 - Т. Стоянова
Харесвам дрехите на Данини. Ушити са добре и са на прилични цени.
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви