НОВИЯТ КАЛЕНДАР “ЛАВАЦА 2007” ПРЕВЪЗНАСЯ СУПЕРЖЕНИТЕ

* Фотографът Еухенио Рекуенко: “Днешните творци избягват да поемат рискове!”

Любомир Стойков
Барселона - София

Мултимедия, фантастика, комикси и супергероини, а не супермени съпътстваха премиерата на новия календар на прочутото кафе Лаваца в Барселона. Специалното събитие се състоя в елитната винарска изба Кавас Кодорню в Сант Садурни д`Аноя край Барселона. Пред очите на десетки журналисти от целия свят оживяваха сцени от календара, заснети от испанския фотограф Еухенио Рекуенко. Историята накратко : супержени пристигат в мистичното градче ( напомнящо на картините на американския художник Едуард Хопър ) , раздирано от хаос и безредици, за да възстановят закона и сигурността. Сред тях са Леденото момиче, Бързата Джейн, Лейди Черна птица, Докторин Спарки и др. Акцент в посланията е модерното призвание на жените успешно да изпълняват няколко роли едновременно. Творческият проект е дело на Агенция Армандо Теста. Франческа Лаваца, шефка на отдела за корпоративен имидж на ароматната напитка, обясни избора на фотографа със стремежа на компанията всяка година календарът да бъде различен и да изненадва публиката: Рекуенко в настоящия момент е смятан за фотографа, наследил душата на големите майстори на класическата испанска живопис и следователно беше подходящият творец, който да изрази топлата, романтична и женствена атмосфера, която витае във всяка снимка.

Но кой е Еухенио Рекуенко? Тридесет и осем годишен испански топфотограф, сочен за един от най-добрите рекламни и модни майстори на обектива в света. Привърженик е на фантастичните сюжети и използването на новите цифрови технологии, пречупени през призмата на естетическото наследство на Гоя, Ел Греко и Сурбаран. Носител на наградата АБС за произведението Зачеване, раждане, детство и възпитание (2003 г.) и на Златен и Бронзов Лъв на фестивала в Кан (2005 г.) за творбата Плейстейшън.

Любомир Стойков: Каква е вашата философия и дефиниция за модната фотография?
Еухенио Рекуенко: Модата е начин да накараш хората да мислят и да се опитват да постигат своите цели в живота. Модната фотография е начин да създаваме произведения, които са модни и провокативни. Например, когато показваме на сцената скандални неща, които са полезни, или които просто карат хората да мислят различно...

Как вашите виждания за календара съвпаднаха с концепцията на “Лаваца”?
- Беше много интересно: не съм жертва на модата, за мен най-важно е да направя хубави фотографии, особено в този случай, за толкова ценен продукт какъвто е календарът “Лаваца”. Идеята е много силна и иновативна. Календарът не е маркетингов или търговски проект, той е нещо много близко до изкуството.

Календарът “Лаваца 2007” е правен и от много други световно известни фотографи, като Хелмут Нютън и Давид Лашапел. Какво си помислихте, когато ви предложиха да направите календара за следващата година?
- Ощипах се и се запитах дали е истина. След това веднага се залових за работа, за да дам всичко от себе си и да бъда на нивото, което се очаква от мен.

Разкажете ми каква е разликата в снимките на “Лаваца” – като емоция, чувства. Какво усещахте, докато работехте върху тези фотографии?
Бях много щастлив, защото бях заобиколен от голям екип.

Това го знам. Какви бяха трудните моменти при създаването на тези снимки?
- Имаше трудни моменти, но вече съм ги забравил. Работата беше толкова приятна и хората забравят всичко лошо. Като тежък момент мога да посоча счупването на маската на единия от моделите. Имахме две маски, и те се счупиха.

Вярно ли е вашето сравнение между секса и кафето – два-три пъти кафе на ден, два-три пъти секс на ден. Истина ли е или фантазия?
- Не, фантазия е. Това изречение никога не се случва, защото то всъщност трябва да гласи: “Бих искал да правя секс два-три пъти на ден, така както пия кафе”.

Какво искате да извлечете от модела, когото снимате?
- Искам момичето да бъде актриса, а не модел. Тя пренася чувства, а не само красота или хубаво лице. Тя е момиче, модел, който пренася чувства.

Каква е връзката между вашето изкуство и вашата духовност с творчеството на Ел Греко, Гоя и Сурбаран?
- Същата връзка, която е налице при всички творци и художници ( а те са деца на Испания ) като например, Веласкес или ако говорим за художниците от двадесети век – Пикасо, Миро, Дали. В днешния ден може да ни липсват много неща, примерно образование, но не и изкуство.

Как ще обясните феномена Гауди
- Феноменът Гауди е концентриран в духа на Испания и обратното – испанският, в частност каталунският дух е концентриран във великия архитект Гауди. Той е великолепен! Не мога да го сравня с никого, защото той е бил способен да направи наистина всичко, което е искал и затова е заслужил славата си на феномен.

Какви са най-важните тенденции в модната фотография сега - техники, философия, естетика?
- Ако ги знаех, щях да направя всичко възможно да не ги копирам. Не знам... Днес има толкова много отегчение! Творците сякаш избягват да поемат допълнителни рискове.

* * *

В интервюто са използвани и отговори на Еухенио Рекуенко, дадени за други медии.

В няколко поредни статии ще ви запознаем с историята и творческите детайли около създаването на новата версия на прочутия календар “Лаваца”.

Очаквайте гореща информация специално за вас! Важна новина е и това, че на 5 декември 2006 година във Военния клуб – София ще бъде представена новата колекция “Лаваца”. За втора поредна година тя ще бъде дело на Албена Александрова ( “Рошавата гарга”).

Снимки:

1. Еухенио Рекуенко
Фото: © Любомир Стойков

2 - 10. Супержените от календар Лаваца 2007
Фото: © Eugenio Recuenco / Lavazza

11. Любомир Стойков заедно с Еухенио Рекуенко


12. Отляво надясно: Кристина Патрашкова, зав. отдел “Култура“ на вестник “24 часа”, Любомир Стойков, Лиляна Лазарова, изпълнителен директор на “Софсток” ООД - официален представител на “Лаваца” в България, Людмила Грибнева – главен редактор на сп. “Максимум”

Фото: © Архив на Любомир Стойков