Превъзпитанието на възпитаните


Емил Арабаджиев

Превъзпитанието на възпитаните  Нужно ли ни е превъзпитание? Не сте очаквали такъв въпрос от човек, който се занимава с мода, защото се счита, че модата е една мъглява и лежерна материя, която няма много общо с възпитанието и превъзпитанието.

Истината е, че ни е нужно и то точно в областта на модата. За разлика от други сфери обаче, тук на превъзпитание се поддават само възпитаните. Другото е все едно наливаш в бъчва без дъно.

Но дори те, възпитаните, са част от онова поколение на объркана България, изгубила цели 40 години развитие. Сега нещата се случват в ускорен порядък и ние, щем не щем, сме в ерата на обучението. За да си в крак с тази доста едра крачка, трябва да попиваш информация като гъба. Но, за разлика от гъбата, да го правиш избирателно. Медиите, площадите и кафенетата гъмжат от информация. Историите за Кайли Миноуг и Преслава се роят като досадни мухи по реповете. От всяко ъгълче наднича някой, който е готов да ти даде съвет, как да се облечеш, какво да ядеш и къде да отидеш. Може би половината от успеха е в това, да различиш плявата от важната информация, дадена от професионалиста. По какво да познаем професионалиста – по съвсем очевидни белези – той е част от бранша и е с опит и квалификация.

Често като тийнейджъри си мислехме, че родителите ни нищо не разбират от живота. Много хора си остават на етапа на пубертета с мисълта, че знаят всичко, а трупането на знания е излишно натоварване. Наистина, днес трупането на знания може да няма същата стойност като в миналото, но селектирането на необходимата, вярна и важна информация е добър старт във всяка област. Не „ученето”, а „информирането” е днешното развитие и възпитание. Професионалните коментари са за тези, които искат да се развиват. Останалите няма да имат нужда от тапи в ушите, защото инфото тече основно в интернет.

Превъзпитанието на възпитаните

Защо са нeобходими коментари в областта на модата? Ако погледнем от лежерната страна – защото това е тема, която повдига настроението на всички. Трендовете в модата вълнуват повече хора, отколкото се интересуват от фискалната политика.

Ако погледнем от социалната – защото представите за класа у нас са силно объркани, прослойките са мъгляви и пъзелът сега се реди. Модата също играе роля в наместването на тази неясна социална картина, в която Zara и Benetton се коментират като луксозни брандове, а мениджъри с петцифрени заплати пазаруват в евтините магазини и аутлетите. Може би тук е мястото на професионалното мнение, което ще помогне на този, който трябва да е лидер и да диктува общественото мнение, да еволюира и да промени лайфстайла си от студенстките години. Или да го запази и в България, ако е учил или работил на престижно място навън. Защото как се запазва имидж в аутлета и супермаркета, дори вън да те чака мерцедес седмица?

Често ролята на „възпитател” играе същество от друг пол с добри маниери. Но още по-често човекът от другия пол не намира за секси да коригира плебейския лайфстайл на своя избранник.

Как да влезеш и останеш в Клуба е основният обект на възпитанието в областта на модата. В кой клуб, избираш сам. Дали в този на хората, които поддържат стандарт във всичките му посоки – жилище, храна, гардероб, почивки, образование. Или в другия – на хората, които са решили, че това не е за тях и ще опитат в другия живот.

Благодарно занимание ли е „просветителството”. Както знаем, няма ненаказано добро. Но оставаме като оптимиста от вица, който всъщност бил песимист на хапчета.

Превъзпитанието на възпитаните Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com