Особености на националния зяй пазар


Емил Арабаджиев

Особености на националния зяй пазар Зяпачите винаги са били повече от купувачите. С всеки нов мол обаче съотношението се променя в полза на първите. Зяй пазарът е особен вид спорт. Практикуват го различни социални групи и като във всеки спорт и тук има стилове:
Професионалистът му се отдава напълно. Посвещава му един цял ден, понякога дори пътува до съседен град. Целта е да се информира за качество, наличности и цени и, в едно далечно бъдеще, да направи истински, реален шопинг. Това обаче рядко става, защото стоката свършва или пътуването обратно до магазина е досадно и изтощително, а понякога и скъпо.

Романтичките се мотаят като мухи без глави главно в магазините за бижута, аксесоари, парфюми и бельо. Обикновено са млади жени, които все още не са намерили пътя в кариерата и живота и са пълни с блянове за красиви любовни мигове, в които задължително са с нов тоалет. Обектът на обожание съвпада със спонсора и от него зависи бъдещата покупка.

Невротичките избират за зяй пазара обедните почивки. Крайно изтерясали след неуспешна среща с клиент, те обикалят магазините, за да изпуснат парата и пешкира опира някоя невинна продавачка.

Тийнейджърките се движат на гроздове и с весела глъчка нахлуват в магазините. Влизат по няколко в пробните и изпробват всичко, което ще помолят мама и татко да им купят някой ден, може би.

Разбира се, зяй пазарът е приоритет на жените, но не винаги. Мъжете – зяпачи са от категорията на комплексарите, твърдо решили да отхвърлят игото на майка или жена и сами да започнат да пазаруват. Все още обаче им липсва смелост и опит, което ги превръща в колебливи и неуверени зрители на сцената на шопинга. Гледат, пуфтят, пипат, понякога дори обличат, но не се решават.

Особености на националния зяй пазар

Къде се случва зяй пазарът? Разбира се, в моловете. Проектирани с оптимистичното очакване пред касите да се вият опашки, те се превърнаха в нещо средно между квартално кино и закусвални. Още от вратата те заковава миризмата на пържени картофки, а бавно разхождащите се майки с колички и тийнейджъри с шейкове Макдоналдс напомнят стъргалото. На практика от шопинг територия моловете се превърнаха в добре климатизирани обществени пространства, удобни за социални контакти през всеки сезон.

Зяй пазарът е лека разходка след хранене, цветен фон за флирта, губи – време преди началото на филма, неизбежното зло преди входа на Playground-а. Всичко друго, но не и място за шопинг и причините за това са много: повечето от марките като качество отговарят на типа масова публика, но не и като цени, умората от еднотипните магазини си казва дума, консуматорската нагласа на безогледно пазаруване вече е преосмислена от повечето хора.

Особености на националния зяй пазар Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com