Защо и докога ще падат цените?

Емил Арабаджиев

Защо и докога ще падат цените Виждали ли сте напоследък магазини без намаления? Риторичен въпрос. Противно на разпространеното мнение обаче, намаленията не са продукт само на кризата. Много мениджъри са се пробвали и се пробват с дънпингови цени да победят конкуренцията, други по този начин компенсират грешките си от лошото планиране и чистят големите складови наличности. Намаленията казват много и за начина, по който се развива икономиката - след дълги години надценяване на продуктите идва времето, в което цените падат към номинала. Новината за всички, които смятат пестенето на пари за разумното поведение в момента, е, че точно сега, когато падането на заплатите все още не е догонило падането на цените, не трябва да се пести, а да се купува. Да инвестираш, когато цените са най-ниски, е старо правило, което важи не само в покупката на недвижими имоти. А инвестицията в модата, вместо в депозит, носи нещо повече от лихва, която така и не покрива инфлацията. Защото добрата дреха движи социално, развива, открива нови хоризонти, а левчето в банката ден след ден губи стойността си. Парите девалвират, но модата остава с постоянна стойност за обществото.

Пазаруването е печелившото поведение за потребителя. А каква е печелившата стратегия за производителя? Намаленията не могат да наваксат вложените в друго, по-скъпо време средства, материали и труд. Когато слязат под определени цифри, те подриват имиджа на марката и пораждат съмнения у клиентите за реалната стойност на продуктите. Тогава?

Може да звучи невероятно, но за някои марки излизането от кризата ще бъде с ексклузивни продукти, които ще се продават на пълна цена. Неща, които са специални и не се намират другаде. Защото може да ви се струва, че пазарът е залят с ризи, но все пак не можете да откриете Вашата. Много вероятно е да я намерите именно в онзи малък процент ексклузивни, по-скъпи стоки в определен, по-специален магазин.

Защо и докога ще падат цените За да се създадат ексклузивни продукти и услуги обаче се изисква мисъл, творчество, смелост, разработване на нови технологии, на нов дизайн, на нови концепции. България от години няма достатъчно самочувствие да се включи в тази битка и изпълнява ролята на изпълнител или дистрибутор. Големите пари се движат от други и големите решения са взимат извън страната ни. Това лишава от самочувствие и вдъхновение, липсва хъс и оптимизъм, че нещата могат да се случват. Което е истинската криза.

Диригентът на фешън индустрията Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com