Защо и докога ще падат цените?
Емил Арабаджиев
Виждали ли сте напоследък магазини без намаления? Риторичен въпрос. Противно на разпространеното мнение обаче, намаленията не са продукт само на кризата. Много мениджъри са се пробвали и се пробват с дънпингови цени да победят конкуренцията, други по този начин компенсират грешките си от лошото планиране и чистят големите складови наличности. Намаленията казват много и за начина, по който се развива икономиката - след дълги години надценяване на продуктите идва времето, в което цените падат към номинала. Новината за всички, които смятат пестенето на пари за разумното поведение в момента, е, че точно сега, когато падането на заплатите все още не е догонило падането на цените, не трябва да се пести, а да се купува. Да инвестираш, когато цените са най-ниски, е старо правило, което важи не само в покупката на недвижими имоти. А инвестицията в модата, вместо в депозит, носи нещо повече от лихва, която така и не покрива инфлацията. Защото добрата дреха движи социално, развива, открива нови хоризонти, а левчето в банката ден след ден губи стойността си. Парите девалвират, но модата остава с постоянна стойност за обществото.
Пазаруването е печелившото поведение за потребителя. А каква е печелившата стратегия за производителя? Намаленията не могат да наваксат вложените в друго, по-скъпо време средства, материали и труд. Когато слязат под определени цифри, те подриват имиджа на марката и пораждат съмнения у клиентите за реалната стойност на продуктите. Тогава?
Може да звучи невероятно, но за някои марки излизането от кризата ще бъде с ексклузивни продукти, които ще се продават на пълна цена. Неща, които са специални и не се намират другаде. Защото може да ви се струва, че пазарът е залят с ризи, но все пак не можете да откриете Вашата. Много вероятно е да я намерите именно в онзи малък процент ексклузивни, по-скъпи стоки в определен, по-специален магазин.
За да се създадат ексклузивни продукти и услуги обаче се изисква мисъл, творчество, смелост, разработване на нови технологии, на нов дизайн, на нови концепции. България от години няма достатъчно самочувствие да се включи в тази битка и изпълнява ролята на изпълнител или дистрибутор. Големите пари се движат от други и големите решения са взимат извън страната ни. Това лишава от самочувствие и вдъхновение, липсва хъс и оптимизъм, че нещата могат да се случват. Което е истинската криза.
Емил Арабаджиев заедно с брат си Младен Арабаджиев е собственик и създател на компанията Денил. Създава характера и философията на марката. Един от първите хора във фешън индустрията, който започна дискусия по темите на модата и създаде собствена медия – онлайн списание за мода на www.denyl.com
Добавете вашия коментар към статията
Моля пишете на кирилица и с малки букви