Списание ПЕРФЕКТА – ИЗИСКАН ПОДАРЪК ЗА ВСЯКА ЖЕНА!

В новия брой:

Специално интервю със Супермоделите на България – Кристина Верославова и Мирела Тракийска
Как да изберем парфюм
Здравият сън е лифтинг за кожата
SPA масажи с камъни, масла, сапун, мед
SPA обвиванията – най-търсените и скъпи процедури
Истината е във винотерапията
Как да слушаме с очите си
Митове за мъжката сексуалност
Шанс да спечелите много награди.
Как да участвате в конкурса “Звездата на Перфекта”

КАК ДА ИЗБЕРЕМ ПАРФЮМ

Радмила Попова

“Даже за най-изисканата дреха е необходима макар и капчица парфюм. Само тя ще й придаде завършеност и съвършенство, а към вас ще добави чар и обаяние.”

Ив Сен Лоран

Невидим и безтегловен, вълнуващ и вдъхновяващ, тайнствен и предизвикателен – парфюмът е едно от най-силните оръжия на жената в стремежа й да бъде привлекателна. Ароматите обикновено се избират интуитивно, те отразяват вътрешното ни състояние, говорят за това как се възприемаме или какви бихме искали да бъдем. Няма универсална рецепта за избора на парфюм, но все пак е добре да се знаят някои основни правила, без които не бихме могли да вземем най-правилното решение. Първото и главно правило е: доверявайте се само на собствения си усет, а не на рекламата или съветите на приятели.

Най-разпространените грешки
Не купувайте парфюм, без да се отдалечите от щанда. Истинският аромат, по който може да се съди за парфюма, се проявява едва 15-20 минути след нанасянето му. Още една причина, поради която в магазина парфюмът може да се почувства по друг начин, е наситеността на въздуха с много други аромати. Най-добрият начин е да си купите тестери или да нанесете капка парфюм на китката на ръката. Само пробата на вашата кожа ще покаже дали ароматът е избран правилно. Вечерта ще знаете сигурно и безпогрешно харесва ли ви той или не.

Не съдете за аромата по това, което усещате от ивицата хартия в парфюмерийния магазин или от приятелката си. От хартията той се усеща малко по-различно, отколкото при нанасянето му на кожата. На повърхността на кожата протичат различни химични процеси, под въздействието на които попадащите на нея вещества се разлагат и видоизменят. Това може да се случи и с компонентите на парфюма, в резултат на което миризмата може малко да се промени. Тъй като химичните процеси на повърхността на кожата при различните хора и на различните й участъци също не протичат еднакво, ароматът във всеки отделен случай придобива нови нюанси. Всичко това разбира се, не променя основно аромата, но понякога не му се отразява по най-добрия начин. Освен това индивидуалните особености на кожата могат да влияят на наситеността и устойчивостта на мириса.

Всяка мазна и пикантна храна придава на кожата по-интензивна миризма. На свойствата на кожата може да повлияе също вземането на лекарства и витамини. Изборът на парфюм в подобни случаи няма да е сполучлив.

Добре е парфюмът или тоалетната вода да се избират сутрин. Именно тогава обонянието ви е по-възприемчиво към миризми. За предпочитане е да избирате “своята” миризма в топло време.

Не пробвайте повече от два-три парфюма непосредствено един след друг. Ако прекалите, в един момент всички ще ви се струват еднакви. Не се презапасявайте - парфюмите не са вечни.

Не избирайте парфюм, когато се чувствате зле, при изострени хронични заболявания или при бременност. В такива моменти обонянието на човек малко се променя, химичните процеси на кожата също протичат по друг начин. Затова и ароматът ще се възприеме по-различно. При много жени след раждане вкусовете се променят, при това доста рязко. Ако искате да си купите парфюм, който ви е харесвал преди, трябва да имате предвид всичко това.

Кой е вашият аромат?
Традиционно прието е ароматите да се делят на цитрусови, флорални, фужерови (папратови), шипрови, дървесни и амброви. В цитрусовите аромати преобладават етеричните масла от кората на лимон, бергамот, грейпфрут, портокал. Семейството на флоралните парфюми групира аромати на цветя: рози, жасмин, теменужки, момина сълза, нарцис, тубероза... Изтънчените парфюми са комбиниран акорд от ноти на лавандула, дърво, дъбов мъх, кумарин, бергамот. Названието на семейството на шипровите парфюми произлиза от едноименния аромат, създаден от Франсоа Коти през 1917 г. Той представлява композиция от миризми на дъбов мъх, пачули, бергамот и ладанка. В групата на дървесните аромати са парфюмите с топли (пачули и сантал) или сухи (кедър и ветивер) оттенъци. В основата на аромата на амбровите парфюми е миризмата на амбра – втвърдено вещество, образуващо се в стомаха на кашалота. В амбрата се смесват оттенъците на чаен лист и мирисът на морско крайбрежие. В отделна група са парфюмите със сухи нотки, т. нар. емпирични ухания, в които се прави опит да се възпроизведат характерните аромати на кожа, дим, изгорено дърво, табак.

До неотдавна широко разпространено бе правилото, според което мирисът трябва да се подбира в съответствие с външността. На брюнетките например, се препоръчваха сладки и наситени, а на блондинките – леки и свежи аромати. В този подход не липсва рационалност, тъй като между цвета на косата и свойствата на кожата има определена връзка. При брюнетките кожата в повечето случаи е мазна, а при жените със светли коси – тънка и суха. Колкото по-бледа е кожата, толкова е по-суха и толкова по-бързо от нея се изпаряват ароматните вещества. Кожата на брюнетките задържа по-добре и съхранява по-дълго аромата. Яркият флорален, дори прозрачен аромат би звучал предизвикателно на сухата, а свежият и искрист флорално-цитрусов би се загубил на мазната кожа.

Доста хора и днес продължават интуитивно да свързват тежките, ориенталски парфюми с брюнетките, а леките – с блондинките. Все по-голяма популярност обаче печели теорията за съществуването на връзка между “ароматните” пристрастия на човека и неговия характер. Ето какво показват изследванията на психолозите, занимаващи се с тези въпроси:

Свежите, цитрусови и флорални тонове, отличаващи се с непосредствено въздействие като Diorissimo на Christian Dior, Oblique на Givenchy, O de Lancome на Lancome, Cristalle на Chanel, Mania на Armani най-много подхождат на хора с общителен, смел характер, умеещи да рискуват, обичащи веселието и шума, гледащи на живота оптимистично;

Класическите парфюми от ориенталски тип – Shalimar и Samsara на Guerlain, Opium на Yves Saint Laurent, Angel Innocence на Thierry Mugler, Birmane на Van Cleef&Aprels – повече прилягат на потайни и малко усамотени жени, индивидуалистки, за които са важни вътрешният покой и хармонията;

Флорално-алдехидните аромати като Anais-anais на Cacharel, White Linen на Estee Lauder, Fuji на Guy Laroche, Eternity на Calvine Klein се харесват на чувствителните и склонни към романтични преживявания натури, които обичат домашния уют и мразят пресметливостта;

Източните аромати с мускусни и алдехидни нотки – Sublime на Jean Patou, Dioressense на Christian Dior, Venezia на Laura Biagiotti – подхождат на импулсивни, жизнерадостни, но лесно раними хора, бурно реагиращи на случващото се и стремящи се да получат удоволствие от живота;

Сладките флорални и ориенталски аромати от типа на Coco на Chanel, Donna на Trussardi, Dalissime на Salvador Dali, Ultraviolet на Paco Rabanne, Alchimie на Rochas са подходящи за хора, които не обичат суетата и бързането, избягват конфликтите и имат слабост към скъпите вещи;

Шипровите и флорални аромати с оттенъци на мъх – Miss Dior и Dune на Christian Dior, Mon Parfum на Paloma Picasso, Obsession на Calvin Klein, L’Eau d’Issey на Issey Miyake, Envy на Gucci – хармонично се вписват в облика на уверените в себе си, силни жени, знаещи какво искат от живота, енергични, общителни, склонни да не размишляват над миналото;

Сдържаните алдехидни и алдехидно-флорални аромати, в групата на които влизат Chanel №5, Beautiful на Estee Lauder, Escape на Calvin Klein, Theorema на Fendi, Allure на Chanel предпочитат дами, които успяват да поддържат добро вътрешно равновесие, не допускат други хора твърде близко до себе си, предпочитат да държат чувствата си под контрол и се стремят към определено положение и признание в обществото.

Тази класификация разбира се, е доста условна и далеч не всяка жена, дори разпознавайки себе си в някое от психологическите описания, ще се съгласи да избере някой от предложените аромати. Настроението, душевното състояние и даже отделни черти от характера се променят под въздействието на различни обстоятелства, а заедно с тях - и отношението към ароматите. Възможно е любимият парфюм не винаги да предизвиква познатите приятни емоции, а понякога дори да провокира раздразнение.

Категории на уханията за жени

Цитрусови
Лекият, свеж характер на цитрусовите аромати (бергамот, портокал, лимон, мандарина и др.) често е комбиниран с по-женствен дъх на цветя и плодове.

Хербални
Хербалните аромати имат естествен характер. Често обвързани с плодовите и флоралните аромати, те са модерни и актуални.

Флорални
Представляват хармония от различни цветни нюанси. Комбинирани с който и да е друг аромат, флоралните парфюми са универсално комерсиални.

Флорално-алдехидни
Алдехидите добавят бляскавост на флоралните аромати. Алдехидните съставки излъчват елегантност и оригиналност.

Индивидуално флорални
Представляват композиция, основана на аромата на едно определено цвете. Основни примери са розата, жасмина, туберозата, момината сълза, иланг-иланг.

Ориенталски
Комбинация от топлина и мистерия. Мускусовите съставки и ценните дървета са предпочитани с екзотичните си концентрирани аромати.

Полуориенталски
Съчетание на ориенталски миризми с различни флорални акценти. Преобладават свежите аромати.

Шипрови
Основани на комплекс от дървесни, мъхови и флорални, понякога с аспекти на кожени или плодови аромати, шипровите парфюми са наситени и силни.

Категории на уханията за мъже

Ароматични
Мащерката, градинският чай, ментата, розмаринът, анасонът и карамфилът са някои от билките и подправките, които съставляват ароматичните парфюми.

Свежо цитрусови
Това са класически цитрусови аромати (бергамот, портокал, лимон, мандарина и др.), които определят основата на уханието.

Флорално-цитрусови
Флоралната хармония е обкръжена от цитрусова свежест в тази разновидност за мъже, към която се добавя аромат на дърво и екзотични подправки.

Фужер
Предизвикваща фантазията композиция от бергамот, дъбов мъх и здравец.

Морски фужер
Хармонията от озонен и морски мирис действа като основен елемент на свежестта в този модернизиран фужеров аромат.

Амброво-ориенталски
Сладникаво-балсамична хармония с карамелови и плодови нюанси е в основата на аромата.

Екзотично ориенталски
Топъл аромат на екзотични подправки, обвеян в хармония с ориенталско ухание.

Дървесно-шипрови
Основният аромат доминира с аспекти на мъх и пачули, омекотен със свежа цитрусова нотка.

Кожено-шипрови
Хармония от сух вятър, дим или топло балсамирана кожа, уравновесена от свежа нотка.

Тютюн
Цветовете, дървото и балсамът създават този топъл и чувствен аромат.

Дървесни
Топло, сухо, елегантно и мъжествено ухание. Пачули, санталово дърво и кедър оформят сърцевината на аромата.

Лавандулови
Лавандуловият аромат се доминира от свежия, ободрителен акцент на цветя, често обогатен с фужерови, дървесни или флорални нотки.

Съвети преди женитбата
* Когато избирате парфюм за сватбения си ден, подберете един от любимите си, на които той специално държи – няма време за изненади!
* Ако обаче решите да си сложите нещо ново, експериментирайте поне един месец преди сватбата, за да се уверите, че уханието ще хареса и на двама ви.
* Използвайте един и същ аромат във всичките му козметични разновидности като започнете от шампоана за баня и свършите с парфюма, който поставяте на китката си, където чувствате ударите на своето сърце.
* За особено силен романтичен ефект капнете от парфюма си върху дланите. От момента, когато ви поставя венчалния пръстен... до последния танц... вие ще му отправяте изключително чувствени сигнали чрез любимия си аромат.
* Ако сте си сложили дантелени ръкавици, прилепнали по ръцете ви, вземете пример от кралица Елизабет I и ги парфюмирайте.
* Точно преди да поставите воала, си пръснете парфюм, за да сте обвита от аромата му. След това пръснете върху воала, за да създадете магическа аура от ароматно удоволствие.
* Съчетайте булчинските си благоухания в пълна хармония, за да съответстват на любимия ви семеен аромат – ориенталски, флорален, на подправки, цитрусов, тревист или плодов.

Какво още не трябва да забравяме?
Освен външността, характера и настроенията при избора на парфюм трябва да се има предвид също и възрастта, стила на дрехите, особените ситуации, времето в денонощието и годишните времена.

За възрастта е в сила класическото правило: сложните, тежки аромати са за зрели жени, а за младите момичета - леките, прозрачни, несложни миризми. Класическите скъпи парфюми отразяват статуса и положението на жената и правото да бъдат носени, трябва да бъде заслужено. Това съвсем не означава, че на дамите се забранява да ползват леките и свежи аромати, така че възрастта в този случай има своите предимства.

Повечето жени успяват да подберат съвсем интуитивно парфюма, подходящ за стила на дрехите им. Малко са тези, които тръгват на разходка в парка, ухаeщи на Chanel № 5, а отивайки на театър в елегантен костюм пръсват унисекс парфюм от рода на СК One на Calvin Klein. Правилото е просто: свежите младежки ухания са за джинсите, кадифето и всяка друга дреха в спортен стил, за елегантните дрехи – задължително строга класика. Ако официалното облекло е екстравагантно и дръзко, парфюмът трябва да бъде в същия стил.

Съществува още правило, според което на светлите дрехи повече подхождат леките, ненатрапчиви аромати, а на тъмните – по-тежките и наситени. Някои жени избират подходящите за определен костюм аромати по опаковката и флакона и то доста сполучливо, тъй като те отразяват характера на парфюма.

За различните ситуации трябва да се избират различни парфюми. Сериозната обстановка – работа, преговори, срещи, семинари - изисква ненатрапчив, слабо уловим аромат, който да не предизвиква вниманието. Ако ситуацията позволява, ароматът може да бъде по-наситен и интензивен. За младежка сбирка или дискотека са допустими всякакви импровизации, но сериозният прием изисква сериозен и скъп парфюм.

За различните часове на денонощието е важен не толкова характерът, колкото концентрацията на аромата. Сутрин той трябва да бъде по-слаб, вечер може да бъде по-силен.

През лятото процесите в кожата протичат много по-активно, отколкото през зимата. Това усилва естествената миризма на кожата и ароматните компоненти на парфюмите се преобразуват по-активно. Затова за лятото е по-добре да се изберат по-леки и ненаситени аромати, а за зимата – по-интензивни. Колкото по-висока е температурата на въздуха, толкова по-внимателно трябва да се използват парфюмите, като се отдава предпочитание на цитрусовите, плодовите и океански аромати. За зимата са подходящи “кожените” композиции – топли, обгръщащи, ориенталски, прекрасно “звучащи” на коженото палто.

Избирането на мъжки парфюм изисква не по-малко внимание. На спортните и динамични мъже повече от всичко подхождат океанските, цитрусовите с оттенъци на тръни, искрящите и пикантни композиции. За романтичните мъже е по-добре да изберат дървесно-пикантни аромати. Образът на деловия мъж се съчетава много добре с аромат с тютюневи нюанси или горчиво-тръпчиви оттенъци на обработена кожа.

© Любомир Стойков
Всички права запазени!