Списание ПЕРФЕКТА – ИЗИСКАН ПОДАРЪК ЗА ВСЯКА ЖЕНА!

В новия брой:

Специално интервю с Гери – модния консултант на предаването Огледала
Парфюмът – ефирно огледало на стила
Кожата около очите – този коварен издайник
Борба с целулита вкъщи
Козметика за красиви крака
Акнето – заболяване или козметичен дефект
Как да направим свой козметичен сълон
Как да се преборим с мързела
Да се справим с гнева си без гняв
Сексуалните митове на българина

ПАРФЮМЪТ
Ефирно огледало на стила

Радмила Попова

“Парфюмът – това е невидим, но затова пък незабравим и ненадминат моден аксесоар. Той оповестява за появата на жената и продължава да напомня за нея, когато си е отишла.”

Коко Шанел

Когато избираме парфюм, както и всичко останало, което има отношение към перфектния ни външен вид и излъчване, се стремим да сме в крак с модата и в същото време да бъдем особени и неповторими. Ароматът отразява характера и подчертава индивидуалността.
На парфюмерийния пазар, както и на всеки друг, модните тенденции са преходни. През изтеклото десетилетие предимство сред мъжките аромати имаха свежите, а сред женските – цветните. Днес по-актуални за силния пол са дървесните миризми, а за нежния - ориенталските. Модата в парфюмите е изцяло подвластна на процесите в общественото съзнание. Сега е модно да изявяваш себе си и да бъдеш неповторим, на което повече подхождат дървесните и ориенталските аромати.

Ароматите днес – палитра от класика и нетрадиционност

Да се робува на модата обаче, съвсем не е задължително, особено когато става дума за строго индивидуални и безкрайно различни вкусове. Може да изберете парфюм, който напълно отговаря на модните тенденции и дори ги изпреварва. Има жени, които не изневеряват на стила си винаги да предпочитат ултрамодерни аромати. Нежните и романтични натури пък избират меките цветни или флорални прозрачни аромати. Парфюмът, с който се чувствате добре, може да е далеч от променящите се в момента вкусове или дори да няма нищо общо с днешната мода.

Тенденциите се определят в голяма степен и от откритията в областта на суровините, с които работят парфюмеристите. Засега са известни далеч не всички естествени, срещащи се в природата аромати. Предстоят още открития и в начините за обработка на известните вече миризми, които ще позволят да се използват новите им нюанси. Преди 15 години беше открита технологията head spiese, благодарение на която ароматът се събира без цветът да се срязва, след което в лабораторни условия се реконструира натурална молекула на аромата. Природата е удивително интересна - сутрин цветът например мирише по-различно отколкото преди залез слънце.

Сега в палитрата на парфюмеристите има около 5000 миризми, но търсенията продължават. Любопитни са опитите с неприродните аромати. “Black Bulgari” например е мирис на градска улица. В него има капчица битуми, капчица каучук, асфалт... Дали ще се наложат подобни аромати, не може да се каже, но на парфюмеристите безспорно са необходими подобни експерименти.

През 1997 г. в Ню Йорк двама млади мъже се насочват към производството на необичайни парфюми. Те експериментират с домашни миризми. Вдъхновяват ги кухнята с уханията на зеленчукова супа, риба, домати, хляб и ароматите на гостната стая с килимчета, вмирисани на прах, старите дървени мебели. Въпреки че към продуктите им не беше проявен интерес, любопитният им експеримент не бе напразен – той успя да провокира и да раздвижи достатъчно силно духовете в този бранш.

Южняците предпочитат по-силните ухания
В различните страни отношението на хората към парфюмите е различно. Разликата между бразилците и японците, например, е огромна. Бразилските жени се грижат за тялото си и за физическата си привлекателност както никой друг на света. Затова повече от всички останали употребяват парфюмерийни и козметични продукти. Южняците обичат повече парфюмерията.

В северните страни отношението към ароматите е по-сдържано. Пример за крайно сдържано отношение са японците. Според спазваните и до днес традиции в страната на изгряващото слънце от човека не трябва да излиза силна миризма. Затова там не е прието да се използват парфюмирани кремове и лосиони за тяло.

Европа също не е еднородна. Европейците се различават както по нивото си на развитие, така и по всекидневните си навици. Има разлика и във вкусовете. Например свежият аромат на “Chrom” (Azzaro) има повече поклонници в Северна Европа, а наситеният, сладникав “Azzaro Pour Homme” (Azzaro) се харесва повече в южната част на континента.

От какво зависи трайността
Само капчица парфюм беше нужна преди, за да мирише роклята седмици, месеци и даже години. Днешните аромати изветряват много бързо, защото е прието да се използват предимно тоалетни води, а не парфюми с голяма трайност. На съвременния човек – без значение мъж или жена, просто не му е нужен аромат, който да трае цяла седмица. Всяка вечер той взима душ, сменя дрехите си, денят му е изпълнен с делови ангажименти, вечерите предлагат по-романтични преживявания.

Темпът на живота ни е доста по-бърз, отколкото преди 100 години, затова и “Chanel № 5” днес трае не толкова дълго, както през 1921 г., когато е създаден този аромат. Освен това нашите баби са използвали натурални тъкани и на тях парфюмите са се задържали по-дълго, отколкото на синтетиката, която носим днес.

Не съществува никакъв специален фиксатор на миризмата, който уж по-рано са добавяли в ароматите. Трайността на аромата зависи от естествената способност на едно или друго вещество да мирише. Първи се изпаряват свежите миризми, цитрусовите и цветните се изпаряват малко по-бавно, дървесните – още по-бавно, и накрая - ориенталските. Всеки ингредиент има своя скорост на изпарение и това определя трайността на парфюмите.

Правила за всекидневно “общуване”
Използвайте парфюма преди обличане, за да може любимият аромат да бъде нанесен на възможно най-голяма площ на кожата. Така ще бъдете обгърнати от цял облак аромат. Освен това, на дрехата няма да останат петна. Ако искате парфюмът да трае по-дълго, нанесете го на овлажнена кожа. Той не се изпарява така бързо, когато има за какво да се “държи”. В случай, че използвате неароматизирани продукти за оформяне на косата, напръскайте тоалетна вода на четката, за да придадете на косите лек аромат.

Никога не нанасяйте парфюма върху кожата директно със запушалката на флакона – на нея може да остане кожна мазнина. В затворения флакон тя се смесва с парфюма и нарушава сложния му състав. Това е една от причините, поради която много фирми предпочитат да пускат опаковки-спрей.

Ако не можете да заспите или пък сте толкова уморени, че не сте в състояние да работите, доверете се на ароматерапевтите. Ароматите на жасмин, кадифе и зюмбюл действат успокояващо, а есенциите от лютива мента, грейпфрут, праскова, канела и сандалово дърво ободряват.

Парфюмите се развалят бързо, когато са изложени на места с преки слънчеви лъчи или близо до източници на топлина. По-добре е да се държат на прохладно място, по-далеч от прозорец. Когато парфюмът ви свърши, не изхвърляйте празния флакон. Поставете отворения флакон в гардероба, а запушалката – в чекмеджето с бельо, за да придадете на дрехите си парфюмен аромат.

Прекалено силният аромат може да бъде неуместен в много ситуации. Ето няколко съвета, които ще ви помогнат да избегнете подобни усложнения:

- Ако не чувствате миризмата на вашия парфюм, това съвсем не значи, че другите не го усещат. Може би просто сте привикнали с него. Ако нанасяте тоалетна вода по-често от един-два пъти на ден, възможно е да се престаравате. Попитайте някой от заобикалящите ви не е ли прекалено интензивен ароматът на парфюма ви.

  • Парфюмът е прекрасен начин да подчертаете вашия делови стил при условие, че това няма да бъде главното, с което ще ви забележат в работата. Повечето парфюми и тоалетни води имат прекалено силен аромат за работна обстановка. Наситените ориенталски парфюми също не са сполучлив избор, особено тези, които имат силен аромат на пачули, мускус или сандалово дърво.
  • Сладките цветни парфюми също могат да бъдат прекалено тежки. Ако вие наистина предпочитате точно тези миризми, нанесете тоалетна вода или парфюм в неголямо количество или използвайте ароматизирани средства за вана или други ароматни продукти (пудра, мус).
  • Обонянието и вкусът са много тясно свързани. Не чувствате ли миризмата, не чувствате и пълната гама на вкусовите усещания. Ако преди да обядвате сте използвали много силен парфюм, това може да развали удоволствието от блюдата не само за вас, но и за околните.
  • Тесните помещения изискват по-леки миризми, особено в самолет или в автомобил. Свежите леки цветни и тревисти аромати ще ви бъдат добри спътници.

Парфюмът като концентрат
Парфюмът може да остави впечатление на предизвикателство или интимност, на откритост или тайнственост, което да витае около нас различно дълго време. Всичко зависи от това какъв тип продукти използваме: Parfum или Eau de Toilette, Eau de Parfum или Spray Cologne. Всички те са съставени от ароматен концентрат, спирт и вода, и се отличават по техните пропорции. Понякога в съвсем малки дози се прибавят оцветители и антиокислители, но те не променят аромата.

Parfum
Най-концентрирани и интензивни са парфюмите. По френски маниер те се наричат Parfum, по английски - Perfume, има и трето поостаряло название - Extrait. Те се продават в малки флакони, най-често по 7 или 15 ml. При тях ароматният концентрат по правило е 20-30%. Парфюмите са най-скъпи, обикновено са в интересен по форма флакон и красива опаковка. Използват се най-скъпи естествени есенции от цветя, които в другите видове присъстват частично под формата на изкуствени заместители.

Eau de Parfum
В буквален превод означава вода от парфюм. По сила на аромата заема второ място, ароматните концентрати при него са 15–25%. Някои производители променят названието му на Parfum de Toilette (тоалетен парфюм). Eau de Parfum и всичките му варианти са най-подходящи за жени, при които парфюмирането е станало навик и необходимост.

Eau de Toilette
В превод означава тоалетна вода. При него ароматните концентрати са 10-20% (6-12% при мъжките). Мирише по-леко от Eau de Parfum и Parfum.

Eau de Cologne
Или одеколон. Аналог на Eau de Toilette. В парфюмерията рядко се произвежда за жени (обикновено за мъже) и има съвсем лек аромат.
При американските парфюми се употребява думата Cologne. В тези случаи концентрацията на ароматните съставки е 12-25% и съответства на френските Eau de Parfum или Eau de Toilette.

Всички изредени дотук разновидности се нанасят върху кожата с ръка. Когато има и допълнителното обозначение Spray, Atomiseur или Vaporisateur, това означава, че флаконът е напълнен под налягане с помощта на газ и се нанася с пръскане. Тяхното предимство е, че имат неограничен срок на годност, защото течността не влиза в съприкосновение с въздуха. Надписът Natural Spray се поставя на флакони с пулверизатори (при тях няма съдържание на газ), които могат да се свалят.

Скъпите парфюми в малки флакончета сами ни карат да бъдем скъперници по отношение на използването им като отпускаме по някоя и друга капка зад ухото. По-щедро разливаме Eau de Parfum или Eau de Toilette. И направо сме прахосници при спрейовете.

© Любомир Стойков
Всички права запазени!