Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия

На първо място кои са факторите, които променят модната индустрия и в момента:

- свръхпроизводство и свръхпредлагане
- огромно негативно влияние на модната индустрия върху околната среда
- неетични производства
- бързо развитие на електронната търговия
- затваряне на физически магазини
- развитие на технологиите

Модната индустрия е вторият по големина замърсител в света. Произвеждат се около 80 милиарда дрехи всяка година. Индустрията оказва пагубно влияние за околната среда и природните ресурси.

А според изследване, представено в списанието Marie Claire, всяка жена има дрехи на стойност около £2,400 в гардероба си, които никога няма да облече.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Кампания за етична мода

Все по-често се говори за устойчива и етична мода. Клиентите започват все повече да купуват продукти, които са произведени със зачитане на природните ресурси и хората, които ги произвеждат. Памукът, произвеждан без наличието на опасни пестициди, както и иновативните нови материали, ще стават все по-популярни.

Отново хората се завръщат към това да харчат повече пари за по-малко, но качествени стоки. По този начин ще бъдат подкрепени етичните модни марки, които плащат справедливи възнаграждения на работниците си и инвестират в иновации.

Производството се измества по-близо до мястото на продажба, защото марките трябва бързо да реагират на изискванията на пазара и бързо да доставят нови стоки.

Приходите на онлайн търговците нарастват. Но конкуренцията и при тях е огромна. 40% от тези приходи са за Amazon, Alibaba и Ebay.

По тази причина продължава тенденцията за затваряне на физически магазини. През 2017 хиляди търговци на дребно в областта на модата затварят своите магазини в цял свят.

По-малките търговци и модни марки могат да оцелеят само чрез въвеждането на нови технологии и уникални предимства.

В световен мащаб има няколко кампании в подкрепа на етичната мода и призив към модна революция. Те целят да обединят хора и организации от цял свят да работят заедно за промяна на настоящия модел в модната индустрия, така че дрехите да се произвеждат по начин, сигурен и справедлив за всички по веригата на доставки и да се намалява вредното влияние на модната индустрия върху околната среда. Те вярват, че комуникацията между участниците в цялата верига на досавки - от фермера до потребителя - е единствения начин за трансформиране на модната индустрия. Такива организации са Fashion Revolution, 303 Tuscans Ethical Fashion, Common Objective.

А ето какво правят някои компании, с цел да предложат иновативни и екологични продукти.

Стъпка към по-устойчива мода направи луксозната италианска марка Салваторе Ферагамо, която пусна колекция дрехи от плат, направен от цитрусови плодове.

Платът е създаден от компанията Orange fiber от остатъчните продукти след изстискването на портокали за сок.

Идеята е на двама студенти, в сътрудничество с Политехническия университет в Милано.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Модел на Салваторе Ферагамо

Цитрусовият текстил е с меко и копринено усещане, леко тегло и може да бъде матов или лъскав според производствените нужди.

Bolt Threads създава синтетична коприна, чрез ферментация, използвайки дрожди, вода и захар - процес, който прилича на производство на бира. Крайният продукт е плат, който е устойчив и наподобява коприна. От плата Stella McCartney създава жълта рокля, която е показана в Музея на модерното изкуство.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Модел на Stella McCartney

Modern Meadow „отглежда“ кожа.
Материалът се създава в лаборатория и почти е неразличим от естествената кожа – биологично и на външен вид. Това е първото поколение материали, създадени с основния протеин на природата - колаген, но без никакви животински производни.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Кожа от Modern Meadow

MycoWorks създава нов вид кожа с използването на мицел и селскостопански странични продукти в процес с отрицателен въглерод.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Кожа от MycoWorks

Швейцарската компания Happy Genie създаде луксочни чанти, изработени от кожа, направена от остатъци от ябълки.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Модели на Happy Genie

Това са само малка част от примерите за подобни продукти, които бяха представени на различни изложения в Европа тази година.

Друга иновация в модната индустрия е 3D принтирането.
Adidas използват модерни технологии за 3D принтиране в създаването на някои от спортните си обувки. Германският производител вече работи над нов впечатляващ модел, който се казва Futurecraft 4D. Adidas смятат, че тази иновация ще предизвика истинска революция в начина, по който се произвеждат обувки в световен мащаб. Новият метод позволява да се достигне "напълно различен производствен мащаб".

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Futurecraft 4D на Adidas

През 2017 са произведени 5000 чифта, плановете са до края на 2018 да бъдат произведени 100 000 чифта и 500 000 чифта през 2019. Цената на един чифт Adidas Futurecraft 4D в момента е £1,334.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
3D printing

Персонализация

Flair Atelier Лондон предлага онлайн платформа за създаване и поръчване на дрехи с участието на клиента. Те предлагат на клиентите да създадат уникална дреха, която ще бъде изработена по техните мерки и доставена до тях за две седмици. Целта е клиентите да могат да "намерят перфектната рокля". Те осъществяват това като дават възможност клиентите да сглобят роклята чрез избор на деколте, ръкави, дължина на роклята, вид на полата, като всеки елемент може да бъде в черно или бяло, с или без дантела. Така се получават множество различни комбинации.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Сайтът на Flair Atelier

Дрехи с мерки на клиента и с избор на детайли вече доста години се използват при мъжките костюми made to measure. Там клиентът също има възможност да персонализира своя костюм чрез избор на плат, ревери, джобове, шлицове, хастар.

При по-спортните облекла персонализацията е чрез възможността клиентите да създават дрехи с избрани от тях щампи.

Друга интересна технология е сглобяването на дрехи чрез ултразвук – модерна, ориентирана към бъдещето и икономична алтернатива на шиене, с която PFAFF Industrial се занимава повече от 25 години и представи по време на изложението MUNICH FABRIC START в Мюнхен през 2017 г.
Процесът предлага няколко технически предимства – работа без игла, без конец, без консумативи. Освен това, дизайнерът може да избере между множество различни шевове, тъй като дизайнът на шева се определя чрез избраното ударно колело на машината. PFAFF предлага на клиента широк избор от колела.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Дреха, сглобена чрез ултразвук

На световната премиера на машината по време MUNICH FABRIC START в Мюнхен за първи път беше изработена цяла дреха (тениска) с помощта на ултразвук по време на изложение. Някои шевове бяха подлепени с помощта на машина с горещ въздух PFAFF. Този тип лента може да се използва за запечатване на шева или просто като дизайнерски елемент.

Експериментът „Виж сега – Купи сега“
Въведен е през 2015 от Burberry на Седмицата на модата в Лондон. Веднага след модните ревюта дрехите могат да се купят в онлайн и в реалните магазини на марките.
Последователи на този нов начин на продажба веднага след модно ревю са Tommy Hilfiger, Ralph Lauren, Michael Kors, Rebecca Minkoff, Victoria’s Secret, Mulberry, като по този начин те предотвратяват възможността за кражба на моделите им.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Експериментът „Виж сега – Купи сега“

Магазин без касиери
Има два магазина в Сиатъл и един в Чикаго от вида Amazon Go.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Магазин Amazon Go

В тях няма касиери, нито устройства за плащане чрез самообслужване. Просто влизате, вземате каквото ви е нужно и излизате. Amazon изтегля нужната сума от вашата кредитна карта докато излизате през въртящата врата. Малко по-късно, приложение на вашия телефон показва разписка с детайли за покупките, платената сума и колко време сте прекарали в магазина.

Виртуално пазаруване
Obsess е онлайн платформа за виртуално пазаруване, която позволява на посетителите да разглеждат „виртуален магазин“, който наподобява магазините в „истинския живот“. Интегрирана е с магазини на различни марки като Vera Bradley, Carmen Sol, Farfetch и др.

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
Сайт на Vera Bradley

Малко факти
Zalando оряза около 250 маркетингови и комуникационни длъжности, заменяйки персонала с алгоритми и изкуствен интелект (AI).
Маркс и Спенсър заместват персонала на телефонния център с изкуствен интелект (AI).
Продажбите на онлайн търговци на дребно, като Zalando, Boohoo и Asos, са нараснали 24 пъти по-бързо от продажбите на търговците с реални магазини между 2012 и 2017 г. (Източник: drapersonline.com)

56% от анкетираните потребители заявяват, че са използвали или не могат да чакат да използват новите технологии в онлайн пазаруването, като Augmented reality, Virtual reality или 360 градуса видео. (Източник: Retail Industry Leaders Association)

Как технологиите променят бъдещето на модната индустрия
3D скенер от Texel

Бъдещето е за тези дизайнери, марки и търговци, които успеят да покажат конкурентно предимство пред другите чрез устойчива, етична мода и иновации.