Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

* Откровено с мениджъра на козметичната компания SELENA ES

Елена Стефанова е експерт по професионална козметика и мениджър на семейната компания SELENA ES, която има 20 години опит на българския пазар и се занимава с внос и дистрибуция на професионална козметика, уреди, аксесоари и оборудване за фризьорски и козметични салони. Елена Стефанова е завършила математическа гимназия в Пловдив, след което специалност „Драматургия“ в НАТФИЗ „Кръстьо Сарафов“ през 2010 г. От ученическите си години се потапя в атмосферата на семейния бизнес в бюти индустрията. Професионалният й опит включва търговски, събитиен и маркетинг мениджмънт. Преди да заеме позицията мениджър на SELENA ES, преминава през различните звена на компанията, както и редица обучения към международните марки, с които работи. SELENA ES е официален представител за България на над 12 марки със световно доказано качество, сред които: FarmaVita, Jungle Fever, OPI, JOICO, BaByliss PRO, MONTIBELLO и др. Компанията работи директно с хиляди салони в България, разполага с 10 офиса в най-големите градове и над 30 човека търговски екип, който покрива географски цялата територия на страната. Академиите SELENA ES подготвят висококвалифицирани кадри в сферата на фризьорството и маникюризма в София, Варна и Стара Загора. Елена Стефанова е майка на две деца и успешно продължава традицията на семейния бизнес.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

В края на 2016-та година пожънахте голям успех с дебютното тренд шоу: SELENA MOViE YOUR HAIR. Разкажете ни за него?
За първи път направихме подобно събитие. Това беше дебютното ни тренд шоу - коафьорски спектакъл, вдъхновен от филма „Селена” от 1997 г. Шоуто наистина имаше голям успех. В зала „Рейнбоу плаза“ присъстваха около 700 човека, а Иво Танев каза, че за първи път тя е толкова пълна на коафьорско шоу. Щастливи сме, защото нито една фирма в нашия бранш не е получавала уважение от толкова голяма публика.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Какви са водещите тенденции в бюти индустрията на световно ниво и в България – припокриват ли се?
Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката. Последната марка, която представихме на българския пазар е MONTIBELLO. Тя е много високотехнологична и изучава метода на TRICHO NUTRITION – нова дисциплина в професионалната грижа за косата, която изследва хранителните молекули, свързани с това да създават и да поддържат здрав скалп и красива коса. Trichos и два от гръцката дума коса, a Nutrition от храна, така наречената „диета за коса”. Това е терапия, която се прави с различни продукти в корена, по дължините и краищата. Продуктите имат различни активни съставки, нужни за конкретния проблем на косата. Тази терапия се прави само от професионалист в салоните за красота, преминал през нашето обучение. Учебникът на метода TRICHO NUTRITION е 70 страници.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Преди три години започнахме дистрибуция на най-високотехнологичния бранд в света Joico. Това е премиум клас професионална козметика за коса, чиито продукти успяват да проникнат в кортекса на косъма до медулата и по този начин да го възстановяват. Брандът притежава патента и за био адванс пептиден комплекс.

Преди година в света се появиха и така наречените „плексове”, които имат подобни свойства. Те представляват терапия за коса, която се добавя към боята по време на боядисване, предпазва косата и същевременно я възстановява. Различните „плексове” се предлагат и под формата на терапия за домашна грижа, която се използва като маска за коса.SELENA ES предлага на българския пазар три вида – Omniplex на Farmavita, Silaplex на Montibello, Bondplex. И четирите имат съвсем различна концепция, съставки, свойства и действат по различен начин, но в една и съща посока – възстановяване и предпазване на косата.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Вижте колко много технология и иновации, и още колко предстоят... Относно това дали тенденците на световно ниво и в България се припокриват – да, на 100%. Фирми като нашата помагат това да се случи, защото ние внасяме световни брандове и нови технологии. В същото време не само пресъздаваме модата и колекциите им, но и вече създаваме сами, като се учим от тях. Това направихме и с нашето първо тренд шоу – там представихме нашите трендове SELENA в косите за 2017 г.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Какво мислите за развитието и перспективите на козметичния бранш в България?
Изобилието от информация и интензивните комуникации вече дават много възможности. Хората виждат, гледат, четат, знаят – не можеш да ги заблудиш. Преди се налагаше мнението, че един или два са най-добрите брандове за коса или нокти. Сега добрите са много и дори по-добри от предишните най-добри. Хората имат нужда от иновации и са все по-отворени за нови неща, продукти и т.н.. Съдейки по нашия бизнес, перспективите са много големи. Вкарваме постоянно нови марки, които се развиват бързо и носят със себе си нови технологии – така развиваме не само нашия пазарен дял, но и козметичния бранш в България.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Кои са най-важните принципи и правила в бизнеса според вас?
Трудолюбие, честност и лоялност.

Кои са най-големите предизвикателства в работата ви?
Общуването с хората. И може би, когато разработваме нов бранд, което започна да се случва често.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Бихте ли посочила най-често срещаните грешки при избора на козметични продукти?
Най-често срещаната грешка е невежеството към това какви продукти трябва да използваме. Рядко се доверяваме на правилните хора, а именно професионалистите – фризьори, маникюристи, козметици. Това извън темата, но аз често посещавам салоните за красота, които са и наши клиенти, и се изумявам колко много знаят тези хора. Те общуват с кого ли не. Убедих се, че ако искам да отида на ресторант или почивка, най-добре ще е да попитам фризьора си за туристическа агенция.  Аз самата съм израснала във фризьорски салон и сега, когато съм отстрани, си давам сметка, колко много хора познавам и колко много съм научила, работейки там.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Другата грешка, която не бива да се допуска, е неправилен избор на мястото, откъдето трябва да се купуват козметичните продукти. Хората се подвеждат от рекламите и понякога пазаруват козметични продукти от магазинните мрежи и хипермаркети. В днешно време качествената професионална козметика е без парабени, силикони и т.н. Представете си една боя за коса в магазина, която е около 5 лв. Кое й плащаме по- напред – рекламата, опаковката, състава и качеството на продукта? Замислете се, когато увреди косата ни – къде отиваме? Отиваме на фризьор и казваме: „Оправи ми косата”! А шампоанът в магазина, който също струва 5 лв. После се чудим защо имаме себорея или косопад. Съветвам да си купуваме козметиката за коса от фризьора си, козметиката за лице от козметика си, лекарствата, препоръчани от лекар по здравословен проблем – от аптеката. Когато отиваме при фризьора си, трябва да му се доверим, защото той е професионалистът – той познава косата ни и знае по-добре от нас как да се грижим за нея, с какво да я мием вкъщи и т.н. Имайте предвид, че това е и безплатна диагностика на косата и скалпа към услугата ни в салона. Ако отидем на лекар, си заплащаме за преглед, нали? Когато отиваме при козметик, е по същия начин. Този човек почиства лицето ни, познава кожата ни, той най-добре може да прецени от каква козметика има нужда кожата на лицето или съответно тялото. За красотата трябва да се доверим на хората, които ни я доставят именно в салоните за красота. Затова моят съвет е – инвестирайте в себе си, в косата, в кожата – носите ги всеки ден! /

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Как бихте формулирала най-важните правила за добър външен вид?
Вътрешен баланс, добър сън, храна и вино

За какъв тип хора са предназначени продуктите на марките, които SELENA ES предлага в България?
Козметиката ни е професионална, но е и за масовия потребител. Може да се закупува от фризьорските салони, от нашите академии, където имаме и шоуруми или онлайн. За всички хора, които четат етикета на продуктите, доверяват се на качествената професионална козметика и искат да имат преди всичко красива и здрава коса, кожа, нокти. За професионалистите – фризьори, козметици, маникюристи – нашите продукти и патньорства дават бизнес на салона.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Завършила сте математическа гимназия и драматургия в НАТФИЗ. С какво ви помагат точните науки и изкуството в работата?
В една търговска фирма всичко е математика. При нас всичко е сметки, обороти, таргети и бюджети. А драматургията я прилагам всеки ден в работата си. Освен в маркетинга, ми помага и в общуването с хората. В НАТФИЗ създавахме истории и персонажи – типизирани, аналогични и т.н. Когато работя с хора, ги наблюдавам и характеризирам веднага. Понякога си казвам наум – ха, този е Джоуи от „Приятели”. Това безспорно ми помага в работата. Веднага се поставям от другата страна, както се казва „да му влезеш в обувките”. Това ми помага да разбера мотивацията на хората и как да работя с тях. Освен това в НАТФИЗ изучавах психология, философия, естетика, режисура – това сега със сигурност го прилагам, без да го осъзнавам. В тази връзка отново се връщам на трейд шоуто ни, за което написах сценария, подбрах участниците и отработихме режисурата. И тук драматургията си свърши работата.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Имате ли предпочитания (и какви) относно дизайнери и модни марки и кои модни издания следите?
Харесвам „Москино“ и „Армани“. През последните няколко месеца обаче присъствах на български модни събития, като „БГ Модна икона“ и „Златна игла“ на Академията за мода. Там много се впечатлих от българската мода.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Как определяте своя стил на обличане, какво е характерно за него?
Може би спортно–елегантен. Обичам дънки и кецове, като винаги добавям някакъв аксесоар за акцент – шал или големи обеци. Рядко, когато се налага, залагам на строга елегантна визия – най-често черна рокля или панталон.

Елена Стефанова: Водеща тенденция в бюти индустрията е развитието на технологията в козметиката

Какви грижи полагате за външния си вид и какви продукти използвате?
Опитвам се, да водя здравословен начин на живот. За косата си полагам много грижи, защото е руса, а и постоянно я третирам. Но с днешните технологии и козметика, с която разполагам, имам здрава коса. Както обичаме да се шегуваме в нашата фирма „Коса SELENA”. От ученичка се боядисвам с боята на Farmavita и не бих я сменила. За грижа и терапии използвам нашите „плексове”, козметиката на американския бранд Joico и на испанския Montibello. Терапиите и на двата бранда лекуват косата и са невероятни. За лице и тяло изпозлвам отново линията на Montibello.

Имате успешен семеен бизнес. Каква е според Вас формулата на успеха в личен и професионален план?
Формулата е преди всичко – това, с което се занимаваш да ти харесва, да имаш амбиция, хъс и любов. Силата на семейството – обичта. Децата ми дават най-голяма сила и мотивация за работа!

Как съвместявате професионалните си ангажименти и семейния живот?
При мен двете неща се сливат, защото бизнесът ни е семеен и всъщност на работа аз не липсвам от вкъщи, а вкъщи продължава да ми звъни нон-стоп телефонът и да работя. На моменти ми е много трудно. Но пък съм щастлива, защото така успявам да се грижа изцяло за децата си – и съм много горда с това. Дъщеря ми ходи на градина, но със сина ми се гледаме вкъщи и в офиса. Например, той спи в количката, а аз водя skype meeting с Испания.

Майка сте на две деца – в какво ги възпитавате?
Още са много малки, но мисля, че родителите възпитават с личния пример, който дават на децата си. Ивайла е на 6 години, Стефан на 1 година – в тази възраст това, в което мога ги възпитавам, е спокойствие и толерантност един към друг. Децата трябва да растат и спят спокойно. Покрай брат си, Ивайла стана много отговорна. Тя вижда, че ми е трудно и я карам да ми помага. На нея самата това й помага в детската градина – тя вече може да чете и смята.

Кои са най-важните житейски уроци, които сте получила?
Научих, че е много хубаво хората да те подценяват.

Имате ли любима дестинация в България и чужбина?
В България това е моето село – Манастир. Там съм израснала. Любимата ми дестинация в чужбина е Италия. Там изкарваме и лятната си почивка.

Как се разтоварвате и си почивате?
Вкъщи, с хубави филми.

Имате ли любима фраза, сентенция, афоризъм?
Много са, но ще споделя последното, което прочетох: „Ако не знаеш как да постъпиш, постъпи човешки” Марк Твен.

Какво ви предстои в професионален план през новата 2017 г.?
Всяка година обновяваме портфолиото си, имаме нови брандове и предизвикателства. И сега ни предстои същото, но тази година ще е много важна. Предстои да се настаним в новата ни бизнес сграда, която баща ми построи. Тя е в Пловдив, на Асеновградско шосе. Там ще бъде и четвъртата най-луксозна академия на Selena ES , професионален магазин и логистика. В този район на България няма нито академия, нито такъв професионален магазин – мисля, че ще зарадваме професионалистите, а и обикновените хора, които харесват професионална козметика за вкъщи. Към сградата ще има и офисна част. Надявам се, тази година най-после да издам Selena fashion magazine – списание, което планирам от години, но не ми достига времето.

Снимки:
1. – 2. Елена Стефанова и нейното семейство.
3. Момент от дебютното тренд шоу: SELENA MOViE YOUR HAIR.
4. – 5. Елена Стефанова заедно със съпруга си.
6. Елена Стефанова, Светослав Колчагов, Мариела Гемишева и проф. Любомир Стойков ( от ляво на дясно) на Златна игла 2017 на Академията за мода.
7. Елена Стефанова, проф. Любомир Стойков, Антон Хекимян и Виктория Петрова на „БГ модна икона 2017“ на Академията за мода.
8. Елена Стефанова и проф. Любомир Стойков на „БГ модна икона 2017“ на Академията за мода.
9. Елена Стефанова и проф. Любомир Стойков на събитието по случай „20 години списание Мода“.
10. Елен Колева, Елена Стефанова и Марина Кискинова във връзка с пресконференция по повод представянето на компанията SELENA ES.
11. Елена Стефанова и Миро
12. Елена Стефанова и Бойко Кръстанов, който влезе в ролята на водещ на дебютното тренд шоу: SELENA MOViE YOUR HAIR.
13. Елена Стефанова и Дара, която участва в дебютното тренд шоу: SELENA MOViE YOUR HAIR.
14. MONTIBELLO е една от марките, на които SELENA ES са официален представител за България.
Фото: Личен архив – 1, 2, 5, 11 и 14
© Хайлайф – 6, 7, 8, 9 и 10
© Иван Коловос – 3, 4, 12 и 13
Интервюто взе Силвия Тодорова